  • Data: 2003-06-22 22:39:08
    Temat: Re: Spotkanie z policjantem
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    [ciach]
    > Co do przeszukiwania plecaka i kieszeni, to jakiś czas temu była tu dość
    > długa dyskusja na ten temat. Nie chce mi się jeszcze raz pisać tego, więc
    > poszukaj w arhiwum. Zresztą starło się tam kilka poglądów na ten temat,
    więc
    > będziesz miał pełniejszy przegląd, ja sam przeczytasz. W gogle wrzuć słowa
    > "przeszukanie" "sprawdzenie" "legitymowanie" razem, to powinno wyrzucuć
    ten
    > wątek.

    Przeczytałem "Rozporządzenie RM z 17 wrz 1990 w sprawie trybu legitymowania,
    zatrzymywania osób (...)" do deski, znalazłem dwa interesujące fragmenty:

    par 1 pkt. 4:
    Policjanci (...) mają prawo dokonywania kontroli osobistej, a także
    przeglądania zawartości bagaży i sprawdzania ładunku w portach i na dworcach
    oraz w środkach transportu lądowego, powietrznego i wodnego, w razie
    istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod
    groźbą kary.

    par 15 pkt. 1:
    Policjant ma prawo dokonać kontroli osobistej w razie istnienia
    uzasadnionego podejrzenia popełnienia przez osobę poddawaną kontroli czynu
    zabronionego pod groźbą kary, gdy kontrola ma na celu zabezpieczenie lub
    ujawnienie dowodów albo rzeczy mających związek z realizacją czynu
    zabronionego.

    1.4 wyraźnie mówi, że wolno im mnie skontrolować tylko we wskazanych
    miejscach (porty, pociągi etc.), ale już 15.1 pozwala im na to - jak
    rozumiem - w dowolnym miejscu jeżeli mnie o coś podejrzewają.

    Jak mam to interpretować?

    darek