    From: "Marta Wieszczycka" <m...@N...neostrada.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spadek, wkład mieszkaniowy, nieletnia i spółdzielnia
    Date: Sun, 29 Feb 2004 19:16:01 +0100

    On Fri, 27 Feb 2004 19:05:37 +0100, PiVvo wrote:

    > A poważniej - czy mieliście styczność z podobną sprawą albo wiecie
    > co-i-jak? Bardzo proszę o pomoc, bo dziadostwo wlecze się już
    > półtora roku bez wizji na szybki finisz, a dodatkowo wkurza mnie, że
    > sobie ze mnie co najmniej jaja robią :\
    Ja widziałam coś takiego w sądzie. Nie, to było gorsze. Do sądu
    przyszła kobieta, która była właścicielem spółdzielczego mieszkania
    i członkiem spółdzielni. Po co przyszła? Zmarł jej mąż. Ale po co
    przyszła, co ma mąż do jej odrębnego majątku? No więc spółdzielnia
    uznała, że skoro zmarł jej mąż, to ona odbierze jej prawo do
    mieszkania jeśli nie ustali się kuratora dla nieletniego dziecka, które
    przecież dziedziczy po ojcu. Ale co dziedziczy, bo przecież nie
    mieszkanie? Niestety sądowi nikt na to pytanie nie odpowiedział, bo
    przedstawiciele spółdzielni nie uznali za stosowne pojawić się i
    wytłumaczyć, czemu zawracają sądowi głowę dręcząc tę biedną
    rodzinę.

    Zastanawiam się, co możesz w praktyce zrobić i przychodzi mi do głowy
    jedna rzecz. Niezależnie od tego, że spółdzielnia powinna Ci podawać
    podstawę prawną tego, czego od Ciebie wymaga i niezależnie od tego, że
    jeżeli okaże się, że spółdzielnia nadużywa swoich kompetencji, to możesz
    zaskarżyć jej decyzje do sądu, to uważam, że powinieneś opisać to i wysłać
    również do Rzecznika Praw Obywatelskich. Pewnie nie będziesz pierwszą
    osobą z podobnym problemem. W praktyce ludzie w kontaktach ze
    spółdzielniami są całkowicie bezbronni, ponieważ nasze prawo przyjmuje
    fikcję, że do molocha zrzeszającego 100 000 członków można stosować zasady
    spółdzielczości, a wszyscy członkowie znają się na tyle dobrze na prawie,
    księgowości itp. że potrafią weryfikować pomysły organów i pracowników
    spółdzielni.
    Pozdrawiam,
    MArta