    From: "Latet" <l...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spadek to mieszkanie na kredycie - jak to jest?
    Date: Sat, 20 Mar 2010 07:03:49 +0100

    > wersja D:
    > 25% mieszkania (nie wartosci mieszkania, tylko mieszkania). Zostają
    > współwłaścicielami. Oczywiscie mogą się dogadać, że ona te 25% mieszkania
    > odkupi. Za ile? Cena do uzgodnienia.
    > 25% kredytu. Kredyt staje się ich solidarny. Jeśli jedno przestanie spłacać
    > bank będzie dochodził spłaty od drugiego lub z hipoteki.
    > Oczywiscie potem na drodze cywilnej jeden od drugiego może dochodzić zapłaty.

    Dość subtelna ta różnica pomiędzy moją wersją C, a wersją D. Ale chyba bardzo
    istotna.

    Co to znaczy kredyt solidarny? Spłaca go nadal tylko wdowa, a dopiero, gdy ona
    płacić przestaje (czyli psuje sobie wpis w BIK), to bank zwraca się do drugiego
    spadkobiercy? W praktyce więc - ten drugi spadkobierca może się wypiąć na
    spłacanie rat kredytu, licząc na to, że wdowa nie dopuści do tego, aby podpaść
    bankowi i BIK-owi. Więc to bardzo niekorzystna dla wdowy sytuacja. Czy są jakieś
    sposoby na to?

    Kolejne pytanie - jesli kredyt jest przez bank ubezpieczony "na życie", więc w
    razie śmierci jednego z kredytobiorców ubezpieczyciel pokrywa POŁOWĘ
    niespłaconego na dany czas kredytu, to czy prawo spadkowe nie uzna
    (niekorzystnie dla wdowy), że pozostająca do spłacenia połowa kredytu jest
    wyłącznym zobowiązaniem wdowy, bo zmarły się niejako dzięki ubezpieczeniu z
    bankiem rozliczył, a więc jego spadkobierca nie dziedziczy żadnych zobowiązań?

    I jeszcze inna komplikacja:
    Wspomniany syn zmarłego z pierwszego małżeństwa jest dzieckiem. Czyli jego matka
    będzie go "reprezentować" w odbieraniu spadku. Czy to coś zmiania w kwestii
    obliczeń należności i zobowiązań i sposobu ich spłat, zwłaszcza zobowiązań
    kredytowych?

    Natomiast bardzo wiele zmienić może w innym aspekcie - dogadać się będą musiały
    2 panie, które się bezgranicznie nienawidzą i ex-żona zmarłego zrobi wszystko co
    w jej mocy, aby wdowę finasowo pogrążyć i zatruć jej życie na wszelkie sposoby.
    Czy jest jakiś sposób zabezpieczenia się przed tym? Czy zmarły (za życia) może
    wskazać inną osobą, która będzie "zarządzać" spadkiem nieletniego? Kto może a
    kto nie może być taką osobą? Np. czy druga żona może? Czy taka osoba, po
    przejęciu "w opiekę" spadek nieletniego, może być pozwana o alimenty na niego
    przez jego matkę biologiczną?

    Dzięki,

    latet