    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Spadek a separacja
    Date: Fri, 23 Mar 2012 16:02:47 -0500

    On 3/23/2012 3:51 PM, badzio wrote:
    > Witam,
    >
    > malzenstwo Kowalskich zylo sobie w (orzeczonej sadowo) separacji. Panu Kowalskiemu
    sie zmarlo, zostala wdowa i dwojka dzieci:
    > 1. Czy wdowa, mimo separacji, dziedziczy cos po mezu?

    Nie wiem kiedy ale do kodeksu cywilnego dodali takie cuś

    Art. 935 (1). Przepisów o powołaniu do dziedziczenia z ustawy nie
    stosuje się do małżonka spadkodawcy pozostającego w separacji.

    > 2. Jesli wdowa zostala wykluczona z dziedziczenia kto pozostaje uprawniony? Tylko
    dzieci zmarlego czy tez moze rodzenstwo zmarlego? (rodzice zmarlego nie zyja juz od
    kilkunastu lat).

    Art. 931. § 1. W pierwszej kolejności powołane są z ustawy do spadku
    dzieci spadkodawcy oraz jego małżonek

    > 3. Jesli malzonka i dzieci zrzekna sie spadku, przechodzi on automatem na
    rodzenstwo zmarlego?

    jesli dzieci nie maja dzieci. Jesli maja to one dziedzicza po osobach
    zrzekajacych sie spadku.
    Dopiero jesli wszyscy zstepni zrzekna sie spadku wraca w gorę.

    Art. 932. § 1. W braku zstępnych spadkodawcy powołani są do spadku z
    ustawy jego małżonek, rodzice i rodzeństwo.

    > Czy tez rodzenstwo jest uprawnione do dziedziczenia tylko jesli nie ma dzieci i
    fakt separacji lub zrzeczenia sie spadku przez wdowe i dzieci nie ma nic do rzeczy?

    jak wyzej, jesli nie ma zstepnych, czyli dzieci i ich dzieci i ich
    dzieci i ich.....
    lub wszyscy zstepni odrzucili spadek.

    wowczas dziedziczy rodzenstwo, rodzice i małżonek. z racji faktu, ze
    rodzice nie żyją, małżonek w separacji by nie dziedziczył, zostaje
    tylko rodzeństwo.