    From: "Pawcio" <1...@n...spamowcow>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Służebność drogi
    Date: Sat, 2 Apr 2005 15:50:01 +0200

    > A z ciekawości - kto wie - czy przy służebności drogi muszę przepuszczać
    > gości jadących do ludzi "korzystających z prawa służebności"?

    Musisz.

    Służebność gruntowa ustalona na Twojej nieruchomości, jest "przypisana"
    nieruchomości władnącej, także nawet jak się zmieni właściciel tej władnącej to
    służebność
    pozostaje. A z samej natury służebności o której tu mowa wynika, że musisz umożliwić
    korzystanie z nieruchomości władnącej przepuszczając nie tylko właściciela ale
    kazdego
    kto chce z tej nieruchomości korzystać,gdyż jesli nawet to bedzie ktos komu na takie
    korzystanie nie pozwala
    własciciel tamtej nieruchomosci, to on moze sie przed tym bronic a nie ty.Porównaj
    sobie również 287 KC.

    > PROBLEM:
    > niektórzy właściciele tamtych dwóch nieruchomości delikatnie pisząc
    > nadużywają uprzejmości i przejeżdżają z młodzieńczą fantazją (piski opon,
    > nadmierna szybkość). Zagraża to mi, mojej rodzinie itd.

    Służebnośc gruntowa powinna być wykonywana w taki sposób aby jak najmniej utrudniała
    korzystanie
    z nieruchomości obciążonej (288KC).To znaczy że mozesz żadac od tych
    którzy zachowują się w sposób przez Ciebie opisany zaprzestania tych zachowań.
    Jeżeli nie można się z nimi dogadać normalnie, to wyślij im swoje żądanie pisemnie
    powołując się na ten art.
    Może to pomoże, jesli nie to zawsze jakies oparcie na ewentualnej rozprawie.
    Jeżeli chcesz zmienic jakos tresc służebności możesz to zrobic przede wszystkim w
    drodze umowy
    (248KC)i to z obydwoma wlascicielami nieruchomosci władnących (248par2).
    Można by się zastanowić nad art 291kc ale tam jest o ważnej potrzebie gospodarczej.
    Musiał byś jakoś to wykazać