    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.rec.rowery
    Subject: Re: Ścieżki rowerowe
    Date: Fri, 27 Jun 2003 16:59:13 +0200

    [crosspost p.s.p, p.r.r]
    On Fri, 27 Jun 2003, Robert Tomasik wrote:
    [...pisała AJA...]
    >+ | Ale interesuje mnie czy te ścieżki rowerowe są zgodnie z prawem zrobione?
    >+
    >+ Ścieżkę rowerową można wyznaczyć na obszarze byłego chodnika.
    [...]
    >+ | Czy te ścieżki spełniają wymogi?
    >+
    >+ A tego to nie wiem. Trzeba by zobaczy, czy są prawidłowo oznakowane. Znaki,
    >+ pasy itp.

    Ja może z punktu widzenia rowerzysty: bardzo często lepiej jakby
    niektórych takich ścieżek nie było. Geniusze robią je np. z kostki
    - może jak ktoś dwa razy do roku jedzie na spacer to mu opory
    toczenia nie przeszkadzają, ale mnie tak :>
    Kwestia "podzielności" jest problemem samym w sobie: ścieżka
    nie różni się niczym od torowiska (ja jeżdżę rowerem "użytkowo"
    - po prostu nie stać mnie [czasowo] na jeżdżenie dla samej
    przyjemności :>) po poziomej prostej bliżej 30km/h - i piesi
    wkręcający się (potencjalnie, na razie nie miałem takiej
    nieprzyjemności) w koła są stanowczo stresogenni :]
    Gdzieś na *.rowery można w archiwum poszukać sprawy sądowej
    kiedy to dziecko wlazło prosto pod rower :(, a co gorsza
    mamusia była przekonana że... to rowerzysta jest winien !!
    (niemniej odszkodowanie AFAIK zapłaciła).

    O niezachowaniu (często) mnóstwa innych wymagań (nie może być
    "skoków" typu krawężnik, do 2,5m w górę nie ma być przeszkód,
    promień skrętu...nie pamiętam,...) już nie wspomnę - ale można
    poczytać o nich gdzieś tu:

    http://isip.sejm.gov.pl/PRAWO.nsf/Main/WDU1999043043
    0?OpenDocument

    ...i pościągać sobie poszczególne części !

    >+ | Czy one faktycznie mogą się nazywać ścieżkami rowerowymi?
    >+
    >+ Skoro je oznaczono takimi znakami to są to ścieżki rowerowe

    Pytaniem jest, czy jeśli nie spełniają wymogów rozporządzenia
    jak wyżej to czy to nadal są ścieżki. IMHO - nie.
    Kwestię konieczności przestrzegania znaku pozostawiam poza
    konkursem jako oczywistą: przecież np. pół roku po remoncie drogi
    (a znamy takie obrazki, prawda ?) znaki ograniczeń i zakazów
    nadal obowiązują...
    Porównując: jak będzie znak "przejazd kolejowy" to masz się
    zatrzymać, nawet jeśli tory już dawno wykopano :> (znaczy:
    stan faktyczny "jest ścieżka rowerowa" i znak nie są skorelowane
    ze sobą o ile stawiający znaki nie przestrzega przepisów !)

    Krótko mówiąc: czasem po takim "podzieleniu":
    - piesi są wkurzeni
    - rowerzyści są wkurzeni
    - władze miasta mają poczucie dobrze spełnionego obowiązku...

    pozdrowienia, Gotfryd