    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Samochod po zmarlym Ojcu
    Date: Mon, 29 Aug 2005 17:18:43 +0200

    Mark wrote:
    > Witam.
    >
    > Chcialbym dowiedziec sie jak to jest z samochodem po zmarlym Tacie -
    > niestety, pare dni temu dotknelo nas to nieszczescie i w trybie pilnym musze
    > przyswajac sobie wiele spraw urzedowych, jakby tego bylo malo, o ktorych nie
    > mam pojecia..
    > Sprawa wyglada tak: Tata mial samochod, zarejestrowany i ubezpieczony na
    > siebie. Z tego co mi wiadomo, mamy (tzn, rodzina) 30 dni na zalatwienie
    > spraw formalnychby moc z niego korzystac. Tylko w jaki sposob najlepiej to
> [...]

    1. Żadnego podziału nie musicie przeprowadzać.

    2. Samochód nie przechodzi automatycznie na mamę.

    3. Skoro po tacie dziedziczysz Ty, mama i brat, to samochód jest
    wspólny. Ale to nie problem. Możecie go przecież zarejestrować na 3
    osoby. Rejestrowanie na samą mamę byłoby zresztą bez sensu, skoro nie ma
    prawa jazdy. Samochód może być współwłasnością i może mieć to zapisane w
    dowodzie.

    4. Sprawa spadkowa faktycznie może się trochę toczyć, choć krócej, skoro
    nie ma sporów. Ale nijak ma się do podanych przez Ciebie 30 dni od
    śmierci. Najlepiej zadzwoń do urzędu komunikacji i dowiedz się, co
    konkretnie masz zrobić, co im musisz dostarczyć i kiedy, żebyś mógł
    korzystać z samochodu. Nie mogą domagać się od Ciebie załatwienia
    nabycia spadku w 30 dni, bo to nierealne. Ale może jak zgłoszą się do
    nich naraz wszyscy spadkobiercy, zgodnie, to może wtedy istnieje jakieś
    rozwiązanie pozwalające Wam korzystać z samochodu w okresie przed
    nabyciem spadku? Warto zapytać.

    5. Coś mi się kołacze, ale mogę się mylić, że ubezpieczenie też chyba na
    Was przechodzi. Ktoś wie może coś bliżej na ten temat?
    --
    MArta
    m...@N...pl