    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rowerzysta - kraksa - wazne !!!
    Date: Wed, 21 May 2003 12:47:26 +0200

    | Trochę z kodeksu drogowego:
    | "Rowerzysta może wyjątkowo skorzystać z możliwości jazdy po chodniku lecz
    | tylko i wyłącznie w przypadku gdy:
    |
    | - dozwolona prędkość dla pojazdów na jezdni przekracza 60 km/h,
    | - szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry.
    |
    | W tym to przypadku rowerzysta powinien jechać powoli, zachować powinien
    | szczególną ostrożność oraz ustępować miejsca pieszym.

    I tutaj tkwi problem. Skoro gośc uderzył w wyjeżdżający samochód, to z cała
    pewnością nie jechał powoli i nei zachował szczególnej ostrożności.
    | 4) CZy Pani nie powinna zachowac szczegolnej ostroznosci wlaczajac się do
    | ruchu wlaczenie z wzieciem poprawki na rowerzystow. Dodam ze podjechala
    dosc
    | energicznie.
    |
    | Powinna zachować szczególną ostrożność przy włączaniu się do ruchu,
    | przecinając chodnik - ze szczególną uwagą na pieszych i rowerzystów
    jadących
    | zgodnie z przepisami.

    Ale jakby jechał powoli, to by może zdążyła zauważyć. W wypadku piszych, to
    wystarczy zasdnioczo obserwować jakieś 5 metrów na boki by być pewnym, że
    nikoo nie potracimy. Nie ma siły ludzkiej, jeśli w odległości 5 metrów
    nikogo nie ma, to chocby biegł, to go nie potrącę. Ale co innego rowerzysta.
    Rowerem mógł jechać o wiele szybciej, a kobeita nie miała - moim zdaniem -
    obowiązku rozglądania się, czy chodnikiem w odległości kilkudziesięciu
    metrów nei pedzi jakiś "szalony" rowerzysta".

> [...]
    | pozostaje bez winy - jeśli jechałeś po chodniku zgodnie z przepisami to
    pół
    | biedy - jak nie - to lepiej zapłać - chyba, że jakiś rzeczoznawcza sądowy
    | uzna, że kwota faktury jest nieadekwatna do uszkodzenia. Choć przy
    obecnych
    | stawkach za lakierowanie rys nie dałbym więcej niż 400 PLN - chyba, że
    było
    | wgniecenie - lub jeśli Pani przy okazji w ramach lakierowania - poprawiła
    | sobie np. wgniecenie na zderzaku, lub wymieniła olej.

    A tu sporo racji. Poruszasz temat, który mi przedtem umknął. Sprawdź z czego
    wynika ten 1.000 zł. Generalnie za malowanie i szpachlowanie jednego
    elementu ubezpieczyciele liczą po 500 zł. Oczywiście mogą być odstępstwa,
    ale tak się przyjęło szacować. Więc jeśli element nie wymaga wymiany (nie
    jest pogięty poważnie) to to 500 zł wskazywałoby na uszkodzenie dwóch
    elementów.