    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: RCB alert [Numerek na balonik przekraczający granice]
    Date: Fri, 19 May 2023 16:51:18 +0200
    <s...@4...net> <a...@w...eu>
    <u427ol$tht$1$RTomasik@news.chmurka.net> <u42din$3s1et$1@dont-email.me>
    <u42j76$3mh$1$RTomasik@news.chmurka.net> <u439i4$3v9lf$1@dont-email.me>
    <u43aij$hfg$1$RTomasik@news.chmurka.net> <u43etn$3vshk$1@dont-email.me>
    <u45hog$3hs$1$RTomasik@news.chmurka.net> <u46a54$d7j4$1@dont-email.me>
    <u46ds2$ods$1$RTomasik@news.chmurka.net>

    On Fri, 19 May 2023 01:55:45 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Tu będzie cytat z pewnego filmu: "Mimo to, że sprawiasz na mnie wrażenie
    > kretyna, to spróbuję jednak Ci to wyjaśnić" - ale ostatni raz i dlatego
    > bedzie nieco dłużej: Postępowanie karne wszczyna się, gdy zachodzi
    > przypuszczenie, że doszło do przestępstwa, a nie wówczas, gdy policjant
    > nie może wykluczyć, że ktoś nie popełnił przestępstwa. Ja wiem, że to
    > trudna konstrukcja logiczna, ale spróbuj to pojąć, zrozumieć. Poproś
    > kogoś bliskiego, by Ci to wytłumaczył.

    trudna konstrukcja, ale skoro nie mozna wykluczyc, to zachodzi
    przypuszczeni, ze doszło.

    > Ja spróbuje na przykładzie. Jak idziesz ulicą i widzisz stojący rower,
    > to nie wszczynasz śledztwa tylko z tego powodu, iż nie masz podstaw, by
    > wykluczyć, że tego roweru nie skradziono. By ewentualnie wszcząć jakieś
    > czynności, to musi być coś, co spowoduje, że zaczynamy przypuszczać, że
    > jednak coś tu nie jest w porządku. Przykładowo ten rower stoi już kilka
    > tygodni i nikt się nim nie interesuje.

    Stojący rower, nie przypięty, jest u nas dość dziwnym widokiem,
    zachodzi wiec podejrzenie.

    No ale dobrze - wierzymy Ci, ze nie ma tu żadnego podejrzenia,
    bo nic nie wskazuje chocby na jakis ślad.

    Wiec teraz rower z rowerzystą jedzie ulicą, widok jak najbardziej
    normalny, rowerzysta ma niewielki plecaczek, albo i nie,
    ulicą przechodzi patrol Policjantów ... i co im sie nie podoba?

    Bo zatrzymują do kontroli, zaglądają do plecaka ... i na jakiej
    podstawie prawnej?

    > Albo jadący nim rowerzysta na
    > widok radiowozu zeskoczył i zaczął uciekać.

    Nie zeskoczył.
    Chyba, że doswiadczony, to omija z daleka, bo to zadna przyjemnosc
    trafic na kulsonów :-)

    P.S. Poda ktoś linka do tego Białorusina, co go policja usiłowała
    ukarac za brak maseczki w sklepie?

    > Oszustwo polega na celowym doprowadzeniu kogoś do niekorzystnego
    > rozporządzenia mieniem i tak to ktoś w kodeksie wpisał - inne kraje
    > miewają inaczej, ale w Polsce tak to jest. To czy paczka zostanie
    > wysłana, czy nie zostanie wysłana jest - w pewnym uproszczeniu - jedynie
    > wywiązaniem się lub nie z zawartej umowy.

    Jak nie została wysłana, to chyba mamy niekorzystne rozporządzenie
    mieniem ? (pieniądze to mienie? środki na koncie w banku)

    No ale swietnie - wezwiesz na przesłuchanie, albo pojedziesz, ustalisz
    dlaczego nie została wysłana, i umorzysz z powodu jednej z tysiąca
    możliwosci, dlaczego to nie było celowo zrobione.

    A ty co chcesz zrobic? Od razu umorzyc, bo ty jestes od ważniejszych
    zadań, obywatel niech sobie radzi sam.

    > I jeszcze raz Ci to podkreślę, że jedynie staram się Tobie (i kilku
    > innym osobom) tu uzmysłowić, że samo niedoręczenie paczki daje tylko
    > podstawy do pozwu o odszkodowanie / zwrot ceny. Jeśli przyjdziesz i
    > złożysz takie zawiadomienie, to jest to podobne działanie, jakbyś
    > przyszedł i powiedział, ze Twój sąsiad jest mordercą. Może to być prawda
    > i raz na milion trafisz, ale szanse są niewielkie. JAko, ze sozustów
    > więcej, to większe jest prawdopodobieństwo, ale nadal to tylko kwestia
    > losowa.

    Przykład z bankiem, co to w nim brakuje 100 tys zl, tylko nie wiadomo
    gdzie był lepszy. Bo koledzy chyba jednak spytają, czemu ktoś uważa,
    ze sąsiad jest mordercą?
    A jak odpowie, że żony sąsiada nie widział?
    Ile tu bedzie właściwe - dzien pewnie nie, a tydzień, miesiąc, rok?
    Czym sie różni żona od roweru ? :-)

    A jak tam z waszą branżową kasą pożyczkową - śledztwo juz umorzone?

    > Ja tylko czekam, jak któraś pomówiona o oszustwo osoba "odwinie"
    > zawiadomieniem o fałszywym zawiadomieniu. Rzuć okiem na art. 234 kk. Bo
    > o ile 238 kk wymaga, byś "wiedział", że przestępstwa nie popełniono, a
    > tu jeszcze można rżnąć głupa - jak to proponujesz - ze skoro paczki nie
    > wysłał, to może i zamierzał nie wysłać.

    To wtedy możesz wykazać - przyjąć że zgłaszający miał jednak
    wystarczające podstawy do zgłoszenia, i sprawę umorzyć :-P

    > No to 234 kk mówi już tylko o
    > fałszywym oskarżeniu. Czyli jest to przestępstwo umyślne, a co za tym
    > idzie zgodnie z art. 9 kk "Czyn zabroniony popełniony jest umyślnie,
    > jeżeli sprawca ma zamiar jego popełnienia, to jest chce go popełnić albo
    > przewidując możliwość jego popełnienia, na to się godzi." Ty składając
    > zawiadomienie o oszustwie na podstawie nieotrzymania paczki godzisz się
    > na to, że sprzedawca może chciał wysłać, tylko wpadł pod samochód -
    > przykładowo.

    Zakładam, ze że nabywca po pewnym czasie o paczkę spytał.
    No i nie dostał odpowiedzi, bo sprzedawca w szpitalu leży.

    > I masz o tyle rację, że orzecznictwo jest bogate i skore do uznania, ze
    > jak byłeś w błędzie i Ci się wydawało, ze może doszło do przestępstwa,
    > to nie popełniasz tego akurat czynu, ale to tylko orzecznictwo. Jeśli
    > komuś się bardzo będzie chciało i znajdzie dowód na to, że celowo
    > zamiast pozwać sprzedawcę to złożyłeś na niego fałszywe zawiadomienie,
    > to może się to różnie skończyć.

    Dlaczego fałszywe?
    Fałszywe to by chyba było, jakbym wiedział, ze on w szpitalu leży
    i wysłać nie może.

    > A już publiczne podżeganie do takie
    > składania "na pałę" zawiadomień, żeby Policja sobie posprawdzała, bo
    > może akurat kogoś oszukał, to jest co najmniej wątpliwe etycznie. I Ty
    > jeszcze śmiesz mieć do mnie pretensje, że zwracam na ten aspekt uwagę?

    A jak widze w TV, jak kulsony pałują demonstrujących obywateli, to
    powinienem zgłosić, czy nie?

    > Zawiadomienie o przestępstwie ma sens, gdy potrafimy choćby
    > uprawdopodobnić, że sprzedający działał ze z góry powziętym zamiarem
    > niewywiązania się z umowy. To nie musi być dowód - tu masz rację i to
    > rola Policji. Ale musi być choć jakaś racjonalna poszlaka:
    > - wielu pokrzywdzonych;

    A skąd ja, nabywca, mam o tym wiedziec?

    Poza tym juz jedno jest przestępstwem, o ile celowe.

    Robić ci sie nie chce, i tyle.

    > - fałszywe dane sprzedającego;

    A jak ja mam to ustalic?

    > - fałszywe informacje w ofercie.

    No, z tym to różnie może być.
    Poza tym jak ustalić, czy fałszywe, skoro paczka nie dotarła?

    No chyba że masz na mysli "wysyłka w ciągu 1 dnia roboczego" :-)

    > Pewnie da się jeszcze kilka rzeczy tu znaleźć, ale nadal sam fakt, ze
    > zapłaciłem i nie dostałem paczki, a nawet dodatkowo, że sprzedający nie
    > odpisuje na emaile, to ne jest podstawa do przypuszczenia, że mamy do
    > czynienia z oszustwem.

    A do czego? Do tysiąca innych rzeczy, tylko nie oszustwo?

    Żebys ty taki konsekwentny był, jak zobaczysz jadącego rowerzystę.
    Moze i jestes, ale koledzy kulsoni chyba nie.

    J.