  • Date: Thu, 10 Feb 2005 21:10:40 +0100
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prośba ojca (długie).

    Dnia 10/02/2005 14:25, Roman G. wrote :

    > Mógłbyś coś zacytować?

    Wyrok NSA z 30 paź. 2002 II SA 1956/02 (Lex 78062)
    "Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy i art. 61 Konstytucji RP informację
    publiczną stanowi bowiem każda wiadomość wytworzona przez szeroko
    rozumiane władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje a także inne
    podmioty, które tę władzę realizują bądź gospodarują mieniem komunalnym
    lub majątkiem Skarbu Państwa w zakresie tych kompetencji. Taki charakter
    ma również wiadomość niewytworzona przez podmioty publiczne lecz
    odnoszące się do tych podmiotów.[...]...akta sprawy administracyjnej,
    jako odnoszące się do działania podmiotów publicznych, a mianowicie
    organów administracji publicznej, stanowią informację publiczną. Inną
    jest natomiast kwestią dostęp do zawartych w tych aktach danych
    osobowych czy informacji stanowiących prawnie chronioną tajemnicę bądź
    ochronę prawa prywatności [...].

    Wyrok NSA z dnia 7 marca 2003 IISA 3572/02

    "Akta postępowań przygotowawczych w rozumieniu tej ustawy zawierają
    informację o działalności organów publicznych (co wypełnia dyspozycję
    art. 61 Konstytucji RP). Prokuratura jest bowiem organem władzy
    publicznej w świetle art. 4 ust. 1 ustawy. Zgodnie z art. 4 ust. 3
    ustawy podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązane są do
    udostępnienia informacji publicznej będącej w ich posiadaniu."

    > A co z nazwiskami?
    Dodam (bo to ważne) chodzi o _ZAKOŃCZONE_ postępowania przygotowawcze.

    Nie wiem. Wydaje mi się, że informacja w tym zakresie jest chroniona
    prawem do prywatności (art. 5 ust. 2 ustawy). Zobacz niżej wyrok II SA
    155/01.

    > Jakich na przykład?

    Zasady wyłączeń opisuje ładnie:
    II SA 1958/02
    "Oznacza to, że organ odmawiając udostępnienia informacji musi
    konkretnie wskazać, jakie dokumenty podlegają wyłączeniu ze względu na
    ochronę wspomnianych dóbr. W żadnym razie nie może być jednak tak, aby
    uznał je w całości za niepodlegające udostępnieniu, bez żadnych ustaleń,
    tzn. jeżeli nie nadał im charakteru tajemnicy służbowej i nie opatrzył
    zgodnie z ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji
    niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 ze zm.) klauzulą poufne, ani nie
    wykazał, że dotyczą one prawnie chronionej tajemnicy, prawa prywatności,
    itp."

    I wyrok NSA z 19 grudnia 2002 II SA 3301/02

    "Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
    (Dz. U. Nr 112, poz. 1198) odnosi się jedynie do udzielania informacji
    publicznej w rozumieniu tej ustawy. Zgodnie z art. 1 ust. 2 przepisy jej
    nie naruszają także przepisów innych ustaw określających odmienne zasady
    i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi.
    Na podstawie tej ustawy decyzja może być wydana wówczas, gdy wchodzi w
    grę zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy, następuje jednak odmowa
    udzielenia informacji i to tylko z uwagi na ochronę danych osobowych,
    tajemnicę zawodową, służbową, państwową, skarbową, statystyczną czy inną
    tajemnicę ustawowo chronioną bądź prawo do prywatności albo umorzenie
    postępowania (por. art. 1, 4, 6, 16, 22 ustawy)."

    I wreszcie II SA 3572/02
    "Organ nie wyjaśnił bowiem dokładnie stanu faktycznego w toku
    postępowania, nie wskazał, jakie fragmenty akt nie mogły być ujawnione z
    uwagi na określoną tajemnicę ustawowo chronioną, ani nie wskazał tego w
    uzasadnieniu decyzji. Takie postępowanie uniemożliwia merytoryczną ocenę
    zasadności wyłączeń. Nie jest przy tym dopuszczalna odmowa udostępnienia
    informacji z powołaniem się na fakt, iż wnioskodawca żądał dostępu do
    całości akt, a jakiś jej fragment jest z udostępnienia wyłączony. Odmowa
    udostępnienia informacji może nastąpić jedynie wtedy, gdy ustawa
    wyraźnie tak stanowi. Ustawa wskazuje na konkretne tajemnice,
    uzasadniające odmowę"

    W postępowaniu przygotowawczym wydaje mi się że byłyby to karty
    zawierające na przykład tajemnicę skarbową.

    Podsumowując, nie mam pojęcia jak w praktyce należałoby wykonać żądanie
    obywatela do dostępu do akt postępowania karnego nie dotyczące osób
    pełniących funkcje publiczne (bo tych ostatnich nie chroni prawo do
    prywatności, jeśli przestępstwo było związane z pełnioną funkcją).

    Co do osób trzecich ładnie opisuje to NSA w wyroku z 5 grudnia 2001 IISA
    155/01:
    "Udostępnienie skarżącej zamieszczonych w aktach dokumentów urzędowych
    byłoby możliwe pod warunkiem, że dotyczyły one omawianej sfery życia
    publicznego. Tego warunku - zdaniem Sądu - nie spełniają wykonane na
    zlecenie osób fizycznych projekty budowy lub modernizacji obiektów
    budowlanych ani "decyzje o ich zatwierdzeniu". Zupełnie czym innym są
    natomiast zawarte w nich informacje o osobach, które wykonywały te
    projekty i następnie podejmowały czynności urzędowe z tytułu
    zatrudnienia w Starostwie, wymuszając na obywatelach korzystanie z ich
    usług i protekcji. W aktach rozpoznawanej sprawy nie ma jakichkolwiek
    okoliczności rodzących przynajmniej podejrzenie o nieufność do Starosty
    co do prawdziwości informacji o sygnalizowanym zjawisku, jakie mógłby i
    byłby obowiązany przekazać skarżącej, gdyby zwróciła się ona o ich
    udzielenie."
    (Chociaż ten akurat wyrok stwierdza wcześniej, ża akta nie są informacją
    publiczną)

    Zatem w naszym kazusie:
    1. Dokumenty kontroli stanowią informację publiczną bo są wytworzone
    przez kuratorium oświaty -- niewątpliwie organ "szeroko rozumianych
    władz publicznych".
    2. Nie można zasłaniać się prawem do prywatności nauczycielki i innych
    uczestników kontroli, gdyż dotyczą one osób pełniących funkcje publiczne
    i występują w związku z pełnieniem przez nie tych funkcji.
    3. Ewentualna odmowa ujawnienia tych informacji powinna zawierać
    dokładną analizę treści materiałów oraz wskazanie jaką dokładnie
    tajemnicą są one chronione. Udostępnić jednak należałoby pozostałe
    informacje.

    Zastrzegam się, że nie stosowałem w praktyce tych przepisów, to jest
    taka sucha analiza orzeczeń NSA.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)