    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "Procedury"...
    Date: Sun, 11 Apr 2010 14:09:25 +0200

    "===Tomy===" z7xq422fb17o$.1uu0b2cxof2gc$....@4...net

    > Za dużo amerykańskich filmów się naoglądałeś. Pilot oficer wojska polskiego
    > ma nad sobą dowódcę a nad nim zwierzchnika. Każdy rozkaz wydany przez
    > przełożonego, który rażąco może zagrozić zdrowiu lub życiu załogi, osób
    > postronnych może zostać zignorowany bez najmniejszych konswekwencji.

    Gdyby tak nie było, zapewne w Korei doszłoby do wojny nuklearnej. :)

    > Pilot ma swobodę w podejmowaniu decyzji, samodzielnej. Może również
    > konsultować decyzję na bieżąco z dowódcą a w tej sytuacji Prezydent oraz
    > bezpośredni DSP Gen. Błasik oraz inni oficjele, którzy znajdowali się na
    > pokładzie mogli przyczynić się do asertywności pilotów i załogi. Presja
    > czasu, presja osób do tego straszne warunki pogodowe i tragedia gotowa.

    > Sam Wałęsa w wypowiedzi dla radia przyznał, że za jego prezydentury
    > zdarzały się chwile kiedy pilot Tu-154 konsultował decyzję o locie.
    > kilku wyjątkach podjęto decyzję wspólną a w większości o wszystkim
> [...]

    Bo trzeba być idiotą, aby kwestionować w tych okolicznościach decyzję
    kogoś, kogo się uznało godzinę wcześniej za najodpowiedniejszego do
    danej misji. :)

> [...]

    > przedstawił mi później przynajmniej 9 powodów, dla których nie zdecydował
    > się na przelot do Tbilisi. Jednym z zasadniczych powodów było to, że jego
    > misja była zaplanowana inaczej" - powiedział Klich."

    > Była afera, w mediach aż huczało. Zastraszano pilota o wyciągnięciu
    > najwyższych konsekwencji. Skończyło się na odmowie prokuratury odnośnie
    > wniosku posła Karskiego o wszczęście postępowania karnego i wręczono
    > odnzaczenie pilotowi za przestrzeganie procedur i poczucie
    > odpowiedzialności za bezpieczeństwo czterech prezydentów na pokładzie.

    I złośliwej uwadze -- niech lekko ;) brzuchaty Karski lata o własnych skrzydłach? ;)

    > Jeśli w dniu wczorajszym oba czynniki presji mogły w sposób znaczący
    > przyczynić się do katastrofy to ogarnia mnie głęboki żal gdyż cała wina
    > spadnie na pilota. W tej całej katastrofie mówi się tylko o Prezydencie,
    > politykach, generałach WP a zapomina się o tragedii rodzin tragicznie
    > zmarłych członków załogi. Jak zwykle zresztą ...

    Imo piloci są sobie winni -- kontrolerzy znali lotnisko, widzieli samolot
    i uprzedzali WIELOKROTNIE o złym podchodzeniu do lądowania. Proponowali też
    inne lotnisko, ale najwyraźniej duma lotników by ucierpiała, gdyby okazało
    się, że nie potrafią lądować i domagają się ,,prowadzenia za rączkę''...

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'