eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoPrawo telekomunikacyjne › Re: Prawo telekomunikacyjne
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
    atman.pl!news.supermedia.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!newsfeed.neostrada.pl
    !unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.
    POSTED!not-for-mail
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 10 Dec 2012 19:22:38 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Prawo telekomunikacyjne
    In-Reply-To: <ka4mck$opm$1@news.telbank.pl>
    Message-ID: <Pine.WNT.4.64.1212101842230.2104@quad>
    References: <50c3b5da$0$1306$65785112@news.neostrada.pl>
    <ka1ldo$1q5p$1@adenine.netfront.net>
    <Pine.WNT.4.64.1212101004140.356@quad> <ka49fg$fjv$1@node1.news.atman.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1212101258410.356@quad> <ka4mck$opm$1@news.telbank.pl>
    X-X-Sender: moj@quad
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8BIT
    User-Agent: Hamster/2.1.0.11
    Lines: 124
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.15.167.123
    X-Trace: 1355164039 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 1208 83.15.167.123:64644
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:712738
    [ ukryj nagłówki ]

    On Mon, 10 Dec 2012, Przemysław Backiel wrote:

    > W dniu 2012-12-10 13:10, Gotfryd Smolik news pisze:
    >
    >> Nie da się ukryć.
    >> Ale metodą na "podział technologiczny" mógłby być np. router z wyjściami
    >> o fizycznie ograniczonej przepustowości.
    >> Wchodzi 1Gbps, wyjścia 10x 100Mbps, każdy płaci 1/10 ceny łącza plus
    > zakładam ze kazdy wie, co to plix w PL
    >
    > http://www.uke.gov.pl/marta/searcherRptForm.vm
    >
    > prosze wpisac firmę plix
    >
    > jest zarejestrowana
    >
    > a plix świadczy to co tutaj napisałes :)

    Nie wiem czy się rozumiemy :)
    Podstawowe i krytyczne pytanie: czy plix na tym NIE ZARABIA?
    Czyli "odsprzedaje zbywające pasmo", bardzo, ale to BARDZO
    pilnując, aby ANI GROSZA na tym nie zarobić, a w szczególności
    nie dołożyć jakiegoś "ryczałtu na administratora"?

    Taki i AFAIK TYLKO TAKI przypadek jest "szczególny" - ale tak długo,
    jak wątkotwórca wyraźnie tego nie napisze, nie możemy go wykluczyć.


    To o czym ja piszę, czyli podział zakupionego dobra, to jest sprawa
    odrębna od świadczenia usługi. O dziwo :)
    Jest cała paczka przepisów, które zawężają (i w przeszłości jeszcze
    bardziej zawężały) z pozoru taką możliwość.
    Ale nie kto inny a SN wywiódł w wyrokach, że skoro Kodeks Cywilny
    przewiduje zawieranie umów "na wspólne wykorzystanie", to braki
    w innych ustawach nie mogą tego zabronić, w odróżnieniu od jawnego
    zakazu takiego działania w konkretnym przypadku.
    Rzeczywiście, takie przepisy są - np. z p. widzenia VAT taka
    "odsprzedaż" jest czynnością stanowiącą podstawę do ofakturowania.
    Przepis można wskazać :)
    Ale nic poza tym to nie powoduje :) - poza przypadkami, że
    można wskazać jakiś bardzo podobny przepis (jak w ustawie o VAT).

    W szczególności, rozpatrywane były takie sprawy jak:
    - podlegania akcyzie
    - podleganie koncesjonowaniu (pierwsze z brzegu - dostarczanie
    energii elektrycznej)
    - obowiązek posiadania oryginału faktury przez nabywcę (to już
    rozpatrywał AFAIR NSA)

    Tyle, że onże SN określił, że wtedy muszą bardzo ściśle być
    stosowane zasady "zakupu na wspólne używanie", czyli ten kto
    *odstępuje* coś, co nabywa "w nadmiarze" i chce się podzielić
    np. z sąsiednią firmą lub kontrahentem, nie może na tym
    zarobić. I ten "uzyskujący część" również.
    Nic.
    Bardzo dosłownie nic.
    Z naciskiem na 'bardzo' i to nie jest żart (ci którzym się
    wydawało że można to 'bardzo' traktować z przymrużeniem
    oka a trafili pod kontrolę czuli się mocno zawiedzeni, coś
    w roli ukarania za przekroczenie prędkości 101/100).
    Oznacza to ni mniej ni więcej, a kompletny zakaz wszelkich ruchów
    które prowadzą do nawet drobnej dysproporcji w podziale "kosztu
    zakupu".
    Te koszty, które są rozliczane na zasadzie "licznikowej" wymagają
    podziału "wg licznika", te które z p. widzenia zakupu są kosztami
    stałymi wymagają podziału wg konkretnej wymiernej metody (choć
    wcale nie musi to być "wg korzystania", może być np. "wg powierzchni",
    więc może również być "wg *dostępnego* pasma" - a niekoniecznie
    wykorzystywanego).

    I teraz prosto - rzecz jasna również podejrzewam, że pytający
    chciałby tak rozliczyć "nadmiarowe pasmo" aby na tym skorzystać,
    a co najmniej "zapewnić że nie straci".
    Nici z tego, rzeczywiście, nie da się bez spełnienia warunków
    akcyzy, koncesji, pozwolenia czy co tam jeszcze jest wymagane.

    Ale jeśli tylko chce "odstąpić", z zerowym zarobkiem, to dopóki
    konkretny przepis tego nie wykluczy, mi wychodzi że operacja
    taka powinna być dopuszczalna na podstawie tej samej ścieżki
    rozumowania, którą w przeszłości przyjmował SN.
    I teraz krytyczne jest pytanie - czy oryginalny post miał
    na myśli pytanie dotyczące "zmniejszenia strat" poprzed odsprzedanie
    BEZ ZYSKU tej części pasma która jest niewykorzystana, czy też
    wzmianka o administratorze miała na celu przemycenie pomysłu
    "doliczymy sobie ryczałt za administrację albo w ogóle
    zastosujemy własny cennik".
    To drugie odpada, wymaga dopełnienia warunków zgłoszenia
    jak u każdego operatora.
    To pierwsze IMO wcale nie jest "oczywiście skreślone" poprzez
    fakt, że świadczenie USŁUGI telekomunikacyjnej wymaga zgłoszenia :)
    (dlatego, że "odsprzedaż nadmiaru" w świetle wspomnianych
    wyroków SN mieści się w zakresie "podziału wspólnego zakupu",
    a nie odrębnego świadczenia usługi).
    Odpowiada przypadkowi, kiedy firma nie handlująca gorzałą kupiła
    na cele reprezentacyjne (a nie handlowe) dwa kosze koniaku za dużo
    i chce go odsprzedać kontrahentowi, właśnie w roli "dla siebie
    kupiłem ale mam za dużo".

    Dla jasności, nie umiem powtórzyć uzasadnienia, poprzez przywołanie
    krok po kroku listy przepisów z których każdy krok wynika,
    ale w opisach i uzasadnieniach wyroków tego też nie było :(

    I jeszcze dla jasności, jako że o ile dobrze pamiętam i dobrze
    rozumiem, usługa w ograniczonym zakresie wymaga jedynie rejestracji
    (a nie koncesjonowania), to nie wiem czy warto próbować ścieżki
    o której wspominam; proste - skoro były wyroki SN, to znaczy
    że co najmniej niektóre urzędy próbowały ukarać takich
    "odstępujących", podciągając "odstąpienie" pod "świadczenie
    usługi".
    Z drugiej strony, zarejestrowane dostarczanie usług może pociągać
    za sobą listę obowiązków którą trzeba by najpierw ustalić, więc
    odpowiedź jak lepiej zrobić nie jest oczywista :(

    Jak ktoś wykazał się cierpliwością i dotarł aż dotąd :) to
    jeszcze w bonusie, polecam *stare* posty:
    https://groups.google.com/groups/search?hl=pl&as_q=r
    efaktura&num=100&as_ugroup=pl.soc.prawo*&safe=off

    Dlaczego stare?
    A bo te wyroki dawno były. I zainteresowani o nich wiedzą, a jak ktoś
    nie miał styczności z tą działką, to od typowego księgowego który
    więdzę ma ze streszczeń :> co najwyżej dowie się "bo tak można", ale
    już bez uzasadnienia "dlaczego" :)

    pzdr, Gotfryd

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1