  • 1. Data: 2005-03-12 15:47:07
    Temat: Prawo spółdzielcze
    Od: lazik_s <s...@g...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów pl.soc.prawo!!!

    Mam kilka pytań dotyczących tego zagadnienia. Może ktoś miał z
    podobnymi sprawami już styczność.
    1. Czy istnieje jakiś ustawowy termin wymuszający wpisy do KRS
    zmieniających się władz a szczególnie zarządu? Jeśli jest to gdzie
    o tym mogę poczytać, co to reguluje?
    2. Czy tylko sama uchwała Rady Nadzorczej bądź Walnego pozwala na
    sprzedaż nieruchomości czy może musi zarząd najpierw uzyskać wpis
    do KRS? Może jakieś orzecznictwo?
    3. Może jest jakieś orzecznictwo SN w sprawie sprzedaży nieruchomości
    przez spółdzielnię(SM) poprzez osobę trzecią (3) do pełnomocnika
    zarządu(P)+ewentualnie jeden lub dwóch jeszcze wspólników?
    4. Przypadek następujący: nieruchomość jest sprzedawana za 40tyś a po
    4 miesiącach (i jeszcze dwóch transakcjach - obie w obrębie 2 tych
    samych osób [SM-40tys 3-70tys P-150tys 3-150tys P]) ponownie
    sprzedawana już za 150tyś (okres 4 miesięcy). Czy to podlega
    doniesienu do sądu art.58 prawa spółdzielczego? Jakie warunki
    trzeba spełnić i jaki sąd?
    5. Czy w przypadku zarzutu 300 par 1 i 2 kk (usunięcie zagrożonego
    mienia) brane jest pod uwagę przez prokuraturę tylko i wyłącznie
    daty wniosku o wpis do księgi wieczystej czy także może być brany
    data uprawomocnienia nakazu zapłaty? Wpis był najpierw dokonywany
    na inną nieruchomość i dopiero po uzyskaniu kopii nakazu miał być
    dokonany na w tym czasie zbytą nieruchomość. Może jakieś
    orzecznictwo SN w tej kwestii istnieje?

    Jeśli ktoś będzie bardziej zainteresowany szczegółami to ewentualnie
    mogę na priv opisać coś więcej.

    Z góry serdecznie dziękuję wszystkim za odpowiedzi.

    --
    Pozdrowienia,
    lazik_s mailto:l...@p...onet.pl -- PGP KEY ID:0x4BF8D316 --

  • 2. Data: 2005-03-14 09:27:35
    Temat: Re: Prawo spółdzielcze
    Od: lazik_s <s...@g...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów pl.soc.prawo!!!

    Podwyższam w drzewku temat bo może z weekendu ktoś postów nie czytał.
    Jutro idę do prokuratury więc warto byłoby wiedzieć czemu się
    dokładnie przyjrzeć.

    --
    Pozdrowienia,
    lazik_s mailto:l...@p...onet.pl

  • 3. Data: 2005-03-14 10:25:03
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Witam!

    lazik_s wrote:
    > 2. Czy tylko sama uchwała Rady Nadzorczej bądź Walnego pozwala na
    > sprzedaż nieruchomości czy może musi zarząd najpierw uzyskać wpis
    > do KRS? Może jakieś orzecznictwo?

    Art. 38 par. 1 pkt 5 Do wyłącznych właściwości walnego zgromadzenia
    należy podejmowanie uchwał w sprawie zbycia nieruchomości...

    Rada nadzorcza nie ma takich kompetencji. Nie jest jasne o co chodzi z
    tym zarządem. Zarząd staje się organem spółdzielni z chwilą wyboru, a
    nie wpisu do rejestru.

    > 3. Może jest jakieś orzecznictwo SN w sprawie sprzedaży nieruchomości
    > przez spółdzielnię(SM) poprzez osobę trzecią (3) do pełnomocnika
    > zarządu(P)+ewentualnie jeden lub dwóch jeszcze wspólników?

    Niejasne - sprzedaż przez ... do pełnomocnika? Ja prawdopodobnie nie
    odpowiem na pytania, ale proponuję byś opisał składnej o co chodzi, bo
    trudno się połapać (również w dalszej części).
    Fonon

  • 4. Data: 2005-03-14 13:37:18
    Od: lazik_s <s...@g...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów pl.soc.prawo!!!

    Pewnego dnia, a było to w poniedziałek rano, Piotrze napisałeś na
    pl.soc.prawo coś takiego:
    > Art. 38 par. 1 pkt 5 Do wyłącznych właściwości walnego zgromadzenia
    > należy podejmowanie uchwał w sprawie zbycia nieruchomości...

    Super. Zapewne takie uchwały powinny być w zawiadomieniach o walnym
    przedstawione? art. 39 par. 4 oraz art. 41 par. 1
    co ewentualnie jak takiego czegoś w zawiadomieniach nie było?

    I jeszcze jedno jeżeli statut SM by mówił że spółdzielnia nie może
    sprzedawać nieruchomości to najpierw walne musiałoby zmienić statut by
    uchwalić możliwość sprzedania nieruchomości? Innymi słowy czy ustawa
    ma tu pierwszeństwo nad statutem, czy może odwrotnie?
    To ze względów: art. 12a

    > Rada nadzorcza nie ma takich kompetencji. Nie jest jasne o co chodzi
    > z tym zarządem. Zarząd staje się organem spółdzielni z chwilą
    > wyboru, a nie wpisu do rejestru.

    Chodzi mi o to czy jeżeli zarząd został wybrany to może podejmować już
    czynności prawne - sprzedaż nieruchomości należącej do SM - od chwili
    wyboru czy dopiero po wpisie do rejestru. W sumie to najważniejsze.

    > Niejasne - sprzedaż przez ... do pełnomocnika? Ja prawdopodobnie nie
    > odpowiem na pytania, ale proponuję byś opisał składnej o co chodzi,
    > bo trudno się połapać (również w dalszej części). Fonon

    Dobrze więc jeszcze raz. Zarząd ustanowił swojego pełnomocnika.
    Następuje taka kolejność sprzedaży nieruchomości należącej do SM:
    1. Zarząd sprzedaje nieruchomość za 40tys jakiejś osobie trzeciej
    2. Osoba trzecia po miesiącu odsprzedaje nieruchomość za 70tys
    pełnomocnikowi zarządu SM (+jego wspólnicy X i Y)
    3. Po dwóch miesiącach pełnomocnik sprzedaje nieruchomość za 150tys
    osobie trzeciej (tej samej co pierwotnie kupowała nieruchomość od
    SM)
    4. Następnego dnia osoba trzecia sprzedaje ponownie nieruchomość
    pełnomocnikowi (+wspólnik Z)

    Nawet ślepy zauważy że defacto wszystko służyło wyprowadzeniu
    nieruchomości z SM i to przy znacznie zaniżonej kwocie - widać to po
    cenach uzyskiwanych kolejno.

    --
    Pozdrowienia,
    lazik_s mailto:l...@p...onet.pl

  • 5. Data: 2005-03-14 14:03:50
    Od: m...@p...onet.pl

    ***********

    .

    > --
    > Pozdrowienia,
    > lazik_s mailto:l...@p...onet.pl

    W tej kwestii na 100 %, nowo wybrany zarząd może podejmować czynności prawne,
    bez oficjalnego wpisu do KRS. Dziś, kiedy na wpis oczekuje się kilka miesięcy,
    brak możliwości podejmowania czynności bez wpisu, sparaliżowałby wiele podmiotów
    pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-03-16 16:30:15
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    lazik_s wrote:

    > Super. Zapewne takie uchwały powinny być w zawiadomieniach o walnym
    > przedstawione? art. 39 par. 4 oraz art. 41 par. 1
    > co ewentualnie jak takiego czegoś w zawiadomieniach nie było?

    Doniesienie do prokuratury.

> [...]
    > uchwalić możliwość sprzedania nieruchomości? Innymi słowy czy ustawa
    > ma tu pierwszeństwo nad statutem, czy może odwrotnie?

    Źle postawiony problem. Jeśli statut zakazuje sprzedaży nieruchomości
    (jest taki zapis?) to najpierw potrzebna byłaby zmiana statutu, a potem
    (po zarejestrowaniu) uchwała walnego.

> [...]
    > 2. Osoba trzecia po miesiącu odsprzedaje nieruchomość za 70tys
    > pełnomocnikowi zarządu SM (+jego wspólnicy X i Y)

    Musisz wyrażać się precyzyjnie. Nie wiadomo, czy "osoba trzecia" po
    miesiącu odsprzedaje nieruchomość spółdzielni (reprezentowanej przez
    pełnomocnika), czy osobie, która jest też pełnomocnikiem zarządu SM (i w
    ten sposób pełnomocnik zarządu kupuje pośrednio od spółdzielni).

> [...]
    > SM)
    > 4. Następnego dnia osoba trzecia sprzedaje ponownie nieruchomość

    Czyli spółdzielnia (to, że tranzakcję załatwia pełnomocnik, to inna
    sprawa) kupuje i sprzedaje wielokrotnie ten sam grunt?

    > Nawet ślepy zauważy że defacto wszystko służyło wyprowadzeniu
    > nieruchomości z SM i to przy znacznie zaniżonej kwocie - widać to po
    > cenach uzyskiwanych kolejno.

    Pozostaje doniesienie do prokuratury. Powodzenia.
    Fonon

  • 7. Data: 2005-03-16 18:32:01
    Od: lazik_s <s...@g...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów pl.soc.prawo!!!

    Pewnego dnia, a było to w środę wieczorem, Piotrze napisałeś na
    pl.soc.prawo coś takiego:
    > Doniesienie do prokuratury.

    Tak też zrobiłem.

    > Źle postawiony problem. Jeśli statut zakazuje sprzedaży
    > nieruchomości (jest taki zapis?) to najpierw potrzebna byłaby zmiana
    > statutu, a potem (po zarejestrowaniu) uchwała walnego.

    Tak już wiem teraz wszystko. Przez dwa dniu przewertowałem trochę tego
    z orzeczeniami SN włącznie.

> [...]
    > pełnomocnika), czy osobie, która jest też pełnomocnikiem zarządu SM
    > (i w ten sposób pełnomocnik zarządu kupuje pośrednio od

    Opiszę to tak jak było i określę grupy:
    SM - Spółdzielnia mieszkaniowa
    A - (to się dopiero dzisiaj okazało) pełnomocnik Zarządu do spraw
    restrukturyzacji jednej z inwestycji Spółdzielni (prawnik)
    B - Pełnomocnik Zarządu (bez ograniczeń tu było) - prowadzi także
    Biuro nieruchomości w którym SM sprzedawała na zasadach komercyjnych
    właśnie te restrukturyzowane przez A lokale mieszkalne

    Było tak, że SM sprzedała w maju 2004 nieruchomość Panowi A za 40 tyś.
    Ten po miesiącu odsprzedał ją za 70 tyś Panowi B i jego jeszcze dwóm
    wspólnikom. Pan B następnie w okolicach września odsprzedał
    nieruchomości Panowi A ale już za 150 tyś. Następnego dnia Pan A
    odsprzedał za 150tyś nieruchomość Panowi B i jakiemuś jednemu
    wspólnikowi.

    A i żaden pełnomocnik nie działa jako Spółdzielni tylko najzwyczajniej
    już prywatnie sobie kupują/sprzedają.

    > Czyli spółdzielnia (to, że tranzakcję załatwia pełnomocnik, to inna
    > sprawa) kupuje i sprzedaje wielokrotnie ten sam grunt?

    No nie do końca. Głównie to pokazanie jak się wyprowadza grunty ze
    spółdzielni osobom które są były pełnomocnikami Zarządu.

    I tak się stało.

    --
    Pozdrowienia,
    lazik_s mailto:n...@p...gazeta.pl -- PGP KEY ID:0x4BF8D316 --