    Date: Mon, 26 Sep 2005 10:34:04 +0200
    From: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo pracy a kwestie rekrutacji

    Efendi wrote:

    > Czy nasz Kodeks Pracy zakazuje konkretnie dyskryminacji w procesie
    > rekrutacyjnym?

    Ha nawet nie wiedziałem że nasz ustawodawca się tak rozpisał. Teraz, gdy
    wybory wygrała partia mająca w nazwie i Prawo i do tego jeszcze
    Sprawiedliwość, można oczekiwać kolejnych tego typu nie mających nic
    wspólnego z rzeczywistością dzieł.

    Art. 11-3.
    Jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w
    szcze-
    gólności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię,
    narodowość,
    przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne,
    wyznanie,
    orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas
    określony lub nie
    określony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy - jest
    niedopusz-
    czalna.

    Art. 18
    § 3. Postanowienia umów o pracę i innych aktów, na podstawie których
    powstaje
    stosunek pracy, naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu są
    nieważne. Zamiast takich postanowień stosuje się odpowiednie przepisy prawa
    pracy, a w razie braku takich przepisów - postanowienia te należy
    zastąpić od-
    powiednimi postanowieniami nie mającymi charakteru dyskryminacyjnego.

    Rozdział IIa
    Równe traktowanie w zatrudnieniu
    Art. 183a.
    § 1. Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i
    rozwiąza-
    nia stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do
    szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez
    względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przeko-
    nania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie,
    orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony
    lub nie określony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.
    § 2. Równe traktowanie w zatrudnieniu oznacza niedyskryminowanie w jakikol-
    wiek sposób, bezpośrednio lub pośrednio, z przyczyn określonych w § 1.
    § 3. Dyskryminowanie bezpośrednie istnieje wtedy, gdy pracownik z jednej
    lub z
    kilku przyczyn określonych w § 1 był, jest lub mógłby być traktowany w po-
    równywalnej sytuacji mniej korzystnie niż inni pracownicy.
    § 4. Dyskryminowanie pośrednie istnieje wtedy, gdy na skutek pozornie
    neutralne-
    go postanowienia, zastosowanego kryterium lub podjętego działania występują
    dysproporcje w zakresie warunków zatrudnienia na niekorzyść wszystkich lub
    znacznej liczby pracowników należących do grupy wyróżnionej ze względu na
    jedną lub kilka przyczyn określonych w § 1, jeżeli dysproporcje te nie mogą
    być uzasadnione innymi obiektywnymi powodami.
    § 5. Przejawem dyskryminowania w rozumieniu § 2 jest także:
    1) działanie polegające na zachęcaniu innej osoby do naruszania zasady rów-
    nego traktowania w zatrudnieniu,
    2) zachowanie, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności albo po-
    niżenie lub upokorzenie pracownika (molestowanie).
    § 6. Dyskryminowaniem ze względu na płeć jest także każde nieakceptowane za-
    chowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, któ-
    rego celem lub skutkiem jest naruszenie godności lub poniżenie albo upoko-
    rzenie pracownika; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub
    pozawerbalne elementy (molestowanie seksualne).
    Art. 183b.
    § 1. Za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu, z
    zastrzeżeniem §
    2-4, uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej
    lub kilku przyczyn określonych w art. 183a § 1, którego skutkiem jest w
    szcze-
    gólnoś c i :
    1) odmowa nawiązania lub rozwiązanie stosunku pracy,
    2) niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków
    zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych
    świadczeń związanych z pracą,
    3) pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwali-
    fikacje zawodowe
    - chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami.
    § 2. Zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie naruszają działania
    polegające
    na:
    1) niezatrudnianiu pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w art.
    183a § 1, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na rodzaj pracy, warunki jej
    wykonywania lub wymagania zawodowe stawiane pracownikom,
    2) wypowiedzeniu pracownikowi warunków zatrudnienia w zakresie wymiaru
    czasu pracy, jeżeli jest to uzasadnione przyczynami niedotyczącymi pra-
    cowników,
    3) stosowaniu środków, które różnicują sytuację prawną pracownika ze wzglę-
    du na ochronę rodzicielstwa, wiek lub niepełnosprawność pracownika,
    4) ustalaniu warunków zatrudniania i zwalniania pracowników, zasad wyna-
    gradzania i awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia
    kwalifikacji zawodowych - z uwzględnieniem kryterium stażu pracy.
    § 3. Nie stanowią naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu
    działania
    podejmowane przez określony czas, zmierzające do wyrównywania szans
    wszystkich lub znacznej liczby pracowników wyróżnionych z jednej lub kilku
    przyczyn określonych w art. 183a § 1, przez zmniejszenie na korzyść takich
    pracowników faktycznych nierówności, w zakresie określonym w tym przepi-
    sie.
    § 4. Różnicowanie pracowników ze względu na religię lub wyznanie nie stanowi
    naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu, jeżeli w związku z ro-
    dzajem i charakterem działalności prowadzonej w ramach kościołów i innych
    związków wyznaniowych, a także organizacji, których cel działania pozostaje
    w bezpośrednim związku z religią lub wyznaniem, religia lub wyznanie pra-
    cownika stanowi istotne, uzasadnione i usprawiedliwione wymaganie zawo-
    dowe.
    Art. 183c.
    § 1. Pracownicy mają prawo do jednakowego wynagrodzenia za jednakową pracę
    lub za pracę o jednakowej wartości.
    § 2. Wynagrodzenie, o którym mowa w § 1, obejmuje wszystkie składniki wyna-
    grodzenia, bez względu na ich nazwę i charakter, a także inne świadczenia
    związane z pracą, przyznawane pracownikom w formie pieniężnej lub w innej
    formie niż pieniężna.
    § 3. Pracami o jednakowej wartości są prace, których wykonywanie wymaga od
    pracowników porównywalnych kwalifikacji zawodowych, potwierdzonych
    dokumentami przewidzianymi w odrębnych przepisach lub praktyką i do-
    świadczeniem zawodowym, a także porównywalnej odpowiedzialności i wy-
    siłku.
    Art. 183d.
    Osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w
    zatrudnie-
    iu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagro-
    zenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów.
    Art. 183e.
    Skorzystanie przez pracownika z uprawnień przysługujących z tytułu
    naruszenia
    zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie może stanowić przyczyny
    uzasad-
    niającej wypowiedzenie przez pracodawcę stosunku pracy lub jego
    rozwiązanie bez
    wypowiedzenia.