    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo do głosowania (OT?)
    Date: Thu, 1 Nov 2007 14:40:23 +0100

    On Thu, 1 Nov 2007, Any User wrote:

    > Jeszcze mi w międzyczasie od poprzedniego posta przemknęła taka myśl: a co by
    > było, gdyby nie tyle wprowadzić barierę finansową dla pojedynczego głosu
    > (którą zawsze by można było ominąć, kwestia tylko trudności), ale po prostu
    > wycenić pojedynczy głos i nie limitować ich liczby dla jednego obywatela. W
    > ten sposób można by osiągnąć coś na zasadzie akcjonariatu - płacę i oddaję
    > 100 głosów, płacę i oddaję 500.000 głosów itd. Pomysł też wydaje mi się warty
    > rozważenia - wówczas państwo naprawdę kształtowaliby ci, którzy są
    > rzeczywiście zainteresowani jego rozwojem.

    Uawgi są dwie:
    - popatrz na posty m.in. Alka. Takie "kwoty na rozwój" już są płacone,
    nazywane bywają podatkami. Trzeba by tylko umocować prawnie zasadę
    podwyższania sobie podatków przez chętnych ;) (oprócz liczenia
    głosów wartością wpłat)
    - akcjonariat powiadasz... a słyszałeś kiedy takie hasło, jak na
    przykład "wrogie przejęcie"? I to nieważne, czy przez zewnętrznych
    akcjonariuszy, czy przez dotychczasowych lecz mających ich zdaniem
    za mało do gadania.
    Takie przejęcie kończy się czasami CELOWĄ likwidacją, czasem wcieleniem
    (poprzez rozwiązanie oddzielnej struktury prawnej) majątku "wprost" do
    przejmującego.
    Ba, historia zna takie przypadki! Nazywa się to odpowiednio "przewrót"
    albo "rozbiór", zależnie czy akcjonariusze są z wewnątrz czy zewnątrz :)
    Problemem jest, że chyba nikt nie ćwiczył sprawdzalności takiego
    wariantu metodami innymi niż militarne.

    pzdr, Gotfryd