  • 1. Data: 2002-11-19 06:40:05
    Temat: Prawo cywilne-potrzebna pomoc
    Od: "news.tpi.pl" <c...@i...pl>

    Jest sytuacja: Ojciec buduje dom w latach 80-tych w małżeństwie (odpowiednie
    dokumenty są).
    Następnie ok. pięć lat temu dokonuje zapisu notarialnego aktem darowizny
    swojemu bratu( zanizając drastycznie wartość domu). Mężczyzna posiada
    dzieci(2). Jak wygląda sytuacja z pozycji prawnej. Czy dzieci i matka już
    stracą prawo do tegoż domu. Czy jest prawo pozwalające po 5 latach takiego
    zapisu dokonać kolejnego na osoby trzecie.
    Pozdrawiam
    Bardzo prosze o odp. na priv-a

  • 2. Data: 2002-11-19 08:42:14
    Temat: Re: Prawo cywilne-potrzebna pomoc
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    "news.tpi.pl" napisa_(a):

> [...]
    > Następnie ok. pięć lat temu dokonuje zapisu notarialnego aktem darowizny
    > swojemu bratu( zanizając drastycznie wartość domu).

    Jeżeli istniała wspólność majątkowa i dom do niej należał to sam nie
    mógł dokonać darowizny. Potrzebna do tego była zgoda żony. Jeśli zgody
    nie było to darowizna jest bezskuteczna.

> [...]
    > stracą prawo do tegoż domu. Czy jest prawo pozwalające po 5 latach takiego
    > zapisu dokonać kolejnego na osoby trzecie.

    skąd 5 lat? można to zrobić już po chwili...

    KG

  • 3. Data: 2002-11-19 18:30:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@w...pl>

    No cóż. Zgodnie z prawem dom jest w zasadzie własnością właściciela gruntu -
    poza drobnymi wyjątkami związanymi z ustanowieniem stosownych służebności,
    które jak sądzą nie mają tu zastosowania. Jako właściciel z posiadaną przez
    siebie rzeczą mogę zrobić, to co mi się podoba. Również sprzedać ją po
    zaniżonej cenie. Ba mogę ją komuś darować za darmo i wara komukolwiek od
    tego.
    Oczywiście teoretycznie matka mogła domagać się od ojca, gdy budował dom
    uistanowienia stosownego zapisu w hipotece, który wskazywałby na to, iż
    część nieruchomości jest ich wspólną własnością. No ale osobiście nie
    słyszałem o tym, by ktokolwiek tak zrobił. Obecnie już nie ma takiej
    mozliwości. Skoro ojciec dom sprzedał, to nie można bez zgody obecnego
    właściciela nic z tym zrobić.
    No i obecny właściciela może dalej dom ten spraedać. Również przed upływem
    5-ciu lat, tyle że wówczas będzie musiał zapłacić podatek dochodowy i tyle.