  • Data: 2009-06-02 16:49:37
    Temat: Re: Potrzebna porada prawna - uszkodzilem kabel TP
    Od: kuba <j...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    spp pisze:

    > Dlaczego?
    > Przecież najprawdopodobniej wcale jej nie było. :)
    > To było raczej użytkowanie a nie służebność. :)

    A dlaczego użytkowanie? Użytkowanie ma dużo szerszy zakres i obejmuje
    między innymi pobieranie pożytków, o czym tu nie może być mowy. W tym
    wypadku zakres korzystania z rzeczy polegał pewnie na puszczeniu pod
    ziemią kabla i ewentualne prawo wstępu na nieruchomość w celu dokonania
    oznaczonych robót, konserwacji itp. (to się nazywa służebność przesyłu).

    A wygasła dlatego, że nie była ujawniona w księdze wieczystej (art. 5
    ust. o księgach wieczystych). Obecnie nie działa to w odniesieniu do
    służebności przesyłu, ale wątkotwórca nabył działkę jeszcze przed
    nowelizacją ustawy.

    > Skąd ta pewność, nie znamy treści umowy. Prawdopodobnie była zawarta na
    > czas nieokreślony.

    Ja bym raczej powiedział, że była to klasyczna umowa ustanawiająca
    służebność (skoro wątkotwórca użył tego słowa, to skądś musiało mu
    przyjść do głowy :) ). Zresztą TP S.A. dąży do zawarcia umów
    ustanawiających służebność. Umowa zezwalająca na korzystanie z gruntu w
    oznaczonym zakresie zawarta na czas nieoznaczony nie spełnia swojej
    roli, choćby dlatego że można ją wypowiedzieć i dlatego że wiąże
    określone strony.

    Umowa ustanawiająca służebność ma skutek wobec przyszłych nabywców, czy
    też - brzydko się wyrażę - wobec każdoczesnego właściciela nieruchomości
    obciążonej. Nie można także jej wypowiedzieć, można tylko żądać
    zniesienia służebności na drodze sądowej.

    > W sumie nie musi wypowiadać - może zażądać usunięcia kabla a dalej
    > procedura ... jak w Markach. :)

    A tego nie czytałem ;)

    pozdrawiam
    kuba