    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pomyłka prokuratora i co dalej? [dlugie]
    Date: Mon, 16 Jun 2003 16:55:07 +0200

    | Co dalej, minęło już ponad 10 tygodni, a prokurator, który zgodnie z KPK
    | powinien zwrócić niezwłocznie niesłusznie zabezpieczone przedmioty milczy.
    |
    | Co oznacza niezwłocznie? - szukałem w różnych przepisach, ale nic nie ma
    na
    | ten temat - czyli według widzimisię prokuratora, tak?

    Na wykładach tłumaczono: niezwłocznie - bez zbędnej zwłoki.

    | Czy niesłuszne zatrzymanie paszportu może być rozpatrywane w Polsce (a
    | Polska - to nie cywilizowany kraj) jako pewna forma ograniczenia wolności?

    Pewnie że może, tylko że z formalnego punktu widzenia to było słuszne. Tyle,
    że uzasadnienie tego kroku zrodziło się w skutek błędu.

    | Chciałem zameldować się na dłużej (ponad 3 miesiące) i do tego, z tego co
    | wiem, potrzebna jest książeczka wojskowa, co z tym fantem zrobić?

    Jest potrzebna. Spróbuj pokazać Pani z okienka postanowienie prokuratora, że
    Ci zatrzymał dokument.

    | Jeden z telefonów miał kartę abonamentową. Abonament opłacałem, bo
    myślałem,
    | że kilka dni i wszystko mi zwrócą, a teraz słyszę od prokuratora, że
    | przecież mogłem nie płacić i tego mi nie zwrócą.

    Moim zdanie abonament w tym, wypadku Ci się należy, ale mogę się mylić.

    | Czy da się coś wywalczyć w tej sprawie? Natychmiastowy zwrot +
    odszkodowanie
    | (paszport - brak możliwości wyjazdu zagranicę, abonament, coś jeszcze)?

    Przede wszystkim wysłałbym zażalenie do prokuratury nadrzędnej nad
    prowadzącą sprawę, za pośrednictwem prowadzącej sprawę na opieszałość
    postępowania. Pomyłki się zdarzają, ale z tego co piszesz, to z naprawą jej
    skutków ktoś lekko przesadził. Zresztą na postanowieniu o zatwierdzeniu
    przeszukania masz pouczenie o środkach odwoławczych i możesz również z nich
    skorzystać, czyli wniosek do sądu.

    | Rozumiem, że pomyłki się zdarzają, ale prokurator powinien chyba dopełnić
    | wszelkich czynności, zanim wyda polecenie zatrzymania osoby i
    zabezpieczenia
    | przedmiotów mających służyć przestępstwu. Jak określa się jakie przedmioty
    | mogły służyć przestępstwu - ?książeczka wojskowa?

    No cóż, jak sam piszesz, ktoś się pomylił. Nie robił bym problemu z samej
    pomyłki, ale raczej z opieszałości jej wyjaśnienia.