    From: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Polska krajem bezprawia
    Date: Sun, 28 Dec 2003 14:00:42 +0100
    Sender: m...@p...onet.pl@b-henrykow.osk.ostrowiec.info

    Lookasik <l...@o...wytnijto.pl> wrote:

    > zamiast tylko "rozmawiac" i "sluchac" zacznij jeszcze myslec. moze i
    > nasze prawo nie jest zbyt pro obywatelskie ale nie mozna doprowadzic
    > do sytuacji aby policja musiala Cie prosic bys wpuscil ich do domu.

    No wlasnie tak byc powinno, za wyjatkiem sadowego lub
    prokuratorskiego nakazu przeszukania oraz _NIELICZNYCH_, enumeratywnie
    wyliczonych przypadkow gdy jest mozliwe wejscie na legitymacje. Moze nasze
    prawo nie jest takie zle [bo np: trudno czekiwac by policja zatrzymala sie
    przed granica posesji scigajac uciekajacego przestepce przylapanego na
    goracym uczynku], natomiast praktyka jest fatalna. Chcialbym uniknac klotni
    politycznych, ale
    trudno nie powiedziec ze to w duzej czesci pozostalosc nawykow z PRL
    [=panstwa policyjnego, gdzie milcjant mogla wszystko. "Milicyjny wymiar
    sprawiedliwosci" w postaci kolegium dokonal zywota dopiero calkiem
    niedawno].
    W sieci temat przeszukan i wejscia na legitymacje by ostatnio zywo
    dyskutowany w sprawach kontroli legalnosci posiadanego oprogramowania przez
    zwyklych szaraczkow - czesc przeszukan dokonano na podstawie nakazu
    prokuratorskiego, czesc na legitymacje co uwazam za karygodne nagiecie
    prawa - jesli taka sytuacje uznac za "wypadkech nie cierpiacy zwłoki,
    jeżeli postanowienie sadu lub prokuratora nie mogło zostać wydane..."
    to jest to rownoznaczne z faktem ze przy takiej wykladni policja moze wejsc
    do _ZAWSZE I DO KAZDEGO_ mieszkania z byle powodu - trudno mi wymyslic
    przyklad ktory wobec powyzszegni nie bylby "nie cierpiacym zwloki".

    > Policja powinna miec duze uprawnienia /moim zdaniem wieksze niz ma/
    > ale pod warunkiem ,ze w policji beda pracowac wlasciwi ludzie.

    Tia, polecalbym Ci przyjrzenie sie histori fizlozofii - _KAZDA_
    doktryna idealna, opierajaca sie na zalozeniu wyjatkowych wlasciwosci
    pewnych grup ludzi konczyla sie jednym wielkim bezprawiem, a czesto
    i rzezia :/
    Nietety praktyka [zawodowa a nie osobista] wykazuje ze w policji poza
    wyjatkami pracuja ludzie, ktorzy nigdy nie powinni tam trafic. Juz sama
    znajomoc procedury karnej, ktora powinna byc abecadlem kazdego policjanta
    jest zatrwazajaca. Nie wykluczam ze gdzie indziej jest lepiej, ale zdazylem
    bardzo zrazic sie przypadkami naduzywania uprawnien i stanowska :/

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl