    From: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Po co komu notariusz, przeciez powinna starczyc umowa????
    Date: Wed, 26 Oct 2005 19:48:19 +0200

    Radek wyskrobał(a):
    > Witam.
    > Dlaczego jak sprzedaje lub kupuje dom, to musze poswiadczyc to
    > notariuszem, a jesli kupuje samochod i nne pierdolki na umowe to obywa sie
    > bez notariusza? Mam zamiar sprzedac chalupe na umowe miedzy stronami i nie
    > chce placic kupe forsy notariuszowi. Moim zdaniem skoro jest umowa miedzy
    > mna a kupujacym to wystarczy, skoro wystarcza to przyzakupie wozu czy
    > wykonanie jakiejs uslugi.

    Obrót nieruchomościami jest znacznie ważniejszy dla przeciętnego człowieka
    niż obrót innymi dobrami. I nie chodzi tu nawet o wartość nieruchomości czy
    samochodu, tylko o znaczenie jakie mają nieruchomości (czy to budynkowe czy
    gruntowe). Gdyby nie było wymogu formy to jednym głupim podpisem albo
    sfałszowaną umową można by pozbawić domów całe rodziny albo zabrać hektary
    ziemi należące od pokoleń do jakiegoś rolnika, który żyje z ich uprawy. A
    jak sprzedasz samochód, to najwyżej będziesz musiał ganiać na piechotę, ale
    będziesz miał dach nad głową.
    Dlatego umowy dotyczące nieruchomości wymagają specjalnej formy, a stany
    prawne nieruchomości odnotowywane są w księgach wieczystych.

    --
    Bartek Gliniecki