    From: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pieczątka na fakturze VAT...
    Date: Fri, 14 Dec 2007 20:04:07 +0100

    Tristan napisał(a):

    > Przypadek A: Pieczątka jest jedyna, niepowtarzalna i chyba niepodrabialna.
    > Może istnieją techniki jej podrobienia, ale zapewne nie są dostępne dla
    > zwykłego śmiertelnika. Tak więc w przypadku sporu sądowego taki odcisk
    > pieczęci może stanowić dowód, nieco słabszy niż podpis, ale w końcu nie
    > takie rzeczy się bierze za dowody.

    Nie, taki odcisk pieczęci nie stanowi dowodu. Póki co w naszym
    systemie prawnym faksymile (czyli odcisk pieczęci z podpisem) nie może
    stanowić dowodu oświadczenia woli. Z tego co wiem w systemie francuskim
    jest taka możliwość i faktycznie jest to tak rozwiązane, że każda
    piecząteczka pozostawia mikroślady jedyne w swoim rodzaju (coś na
    kształt odcisków palców) i jest możliwe odróżnienie znaku jednej
    pieczątki od drugiej.

    Jednakże w polskim prawie sama pieczęć nie jest na nic dowodem. Nawet
    jeśli udowodni się, że pieczęć tę postawiła osoba X, to jeśli nie będzie
    innych przesłanek (np. podpis), nie można uznać, że pieczątka samam w
    sobie jest np. podpisem, czy potwierdzeniem czegoś.

    > Przypadek B: legitymacja szkolna. Tam odciski pieczątki dają w sumie dość
    > niewielkie korzyści przy dość sporej trudności ich podrabiania.
    > Zastosowanie więc tu pieczątek zmniejsza skalę fałszowania.

    Dyskutujemy o sensie posiadania (stosowania) pieczątki przez
    przedsiębiorców prywatnych. Podany przykład jest niepoprawny z dwóch
    powodów:

    - dotyczy instytucji państwowej
    - dotyczy okrągłej pieczątki z godłem, do której wyrobienia (w
    przeciwieństwie do zwykłych pieczątek), potrzebne są specjalne uprawnienia.

> [...]
    > niesamsung z gwarancją producenta. Gwarancja obowiązuje za okazaniem dowodu
    > zakupu od dnia zakupu. Jeśli do serwisu przywlecze się klient z fakturą bez
    > odcisku pieczęci sprzedawcy, serwisant ma większe prawo podejrzewać, że
    > jednak on ten monitor może kupił nie dwa i pół roku temu ale np. trzy i
    > gwarancja nie przysługuje. Oczywiście, najlepiej byłoby weryfikować każdą
    > taką fakturę u sprzedawcy, ale to utopia. Stopień trudności fałszowania
    > takiej faktury znacznie wzrasta jeśli jest na niej odcisk pieczątki.

    Nie mają prawa żądać faktury z pieczątką, ponieważ pieczątka nie jest
    elementem koniecznym na fakturze.

    Żartobliwie klient mógłby odpowiedzieć: proszę poczekać 5 minut,
    skoczę do "express-pieczątki" i zaraz przyniosę. A faktycznie to w
    takiej sytuacji należy oddać sprzęt do naprawy i nie przejmować się
    żądaniami serwisu. Równie dobrze serwis mógłby (tzn. nie mógłby) zażądać
    np. kopii z KPiR sprzedawcy, czy aby faktura jest zaksięgowana.

    > I pewnie podobnych przypadków można znaleźć nieco. Nie są to silne przypadki
    > dające wzorcowe bezpieczeństwo, ale też zawsze są jakieś kompromisy.

    Jak opisałem powyżej, są to przypadku zupełnie nietrafione.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz