  • 1. Data: 2004-12-21 07:38:46
    Temat: Pełnomocnictwo
    Od: b...@p...onet.pl

    Chcę - jako lokator kwaterunkowy - zaskarżyć podwyżkę czynszu w prywatnej
    kamenicy, w której mieszkam. Nie jestem jednak de facto lokator, ale synem
    lokatora, który jest mój niedołężny ponad 80-letni ojciec.
    W związku z czym - rozumuję tak - że muszę uzyskać od ojca pełnomocnitwo,
    upoważnienie - do występowania w naszych sprawach w sądzie.
    Czy takie pełnomocnitwo musi być poświadczone przez jakiegoś prawnika - czy coś
    takiego - czy może mieć charakter "wewnętrznego dokumentu".
    Czy takie pełnomocnitwo będzie "totalne" - tzn. czy będę mógł występować we
    wszystkich sprawach w imieniu ojca? Bo on nie jest w stanie w ogóle fatygować
    się gdziekolwiek.

    proszę o wskazówkę.

  • 2. Data: 2004-12-21 09:44:24
    Temat: Re: Pełnomocnictwo
    Od: "Wirtualna" <W...@w...pl.com>

    Użytkownik <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    we
    > wszystkich sprawach w imieniu ojca? Bo on nie jest w stanie w ogóle

    Forma pisemna.

    1. Ojciec, zwany dalej mocodawcą, oświadcza, że upoważnia Syna, zwanego
    dalej pełnomocnikiem do:

    1.1 Dokonywania wszelkich czynności procesowych w imieniu mocodawcy
    1.2 Dokonywania wszelkich czynności prawnych w imieniu mocodawcy, nie
    przekraczających czynności zwykłego zarządu (pełnomocnictwo ogólne)
    1.3 Dokonywania wszelkich czynności prawnych w imieniu mocodawcy, względem
    (tu nazwa pozwanego)

    2. Pełnomocnictwo obejmuje prawo, do ustanawiania w imieniu mocodawcy
    dalszych pełnomocników.

    3. Pełnomocnictwo jest ważne do jego odwołania, od dnia XXXXX

    W niektórych przypadkach - np. sprzedaż mienia dużej wartości etc. konieczne
    będzie pełnomocnictwo rodzajowe. Tak może być, jeśli będziesz chciał ojcu
    założyć konto w banku, czy kupić mu telefon komórkowy (takiego
    pełnomocnictwa żąda np. PTK)

    Wtedy wygląda ono tak:
    1. Ojciec, zwany dalej mocodawcą, oświadcza, że upoważnia Syna, zwanego
    dalej pełnomocnikiem do:
    1.1 Dokonywania wszelkich czynności prawnych w imieniu mocodawcy, względem
    (jakaś osoba/przedsiębiorca) w szczególności do zawarcia umowy (takiej to a
    takiej - np. o świadczenie usług telekomunikacyjnych) oraz czynności
    związanych z wykonaniem umowy.

    2. Pełnomocnictwo obejmuje prawo, do ustanawiania w imieniu mocodawcy
    dalszych pełnomocników.

    3. Pełnomocnictwo jest ważne do jego odwołania, od dnia XXXXX

    W pełnomocnictwie rodzajowym ważne jest dokładne określenie czynności, które
    będzie wykonywał pełnomocnik.

    Forma pisemna do Sądu wystarczy.
    Dla innych czynności niezbędne może się okazać notarialne potwierdzenie
    podpisu (kosztuje to ok.20 PLN), lecz wymagają tego np. niektórzy
    przedsiębiorcy - choćby operatorzy telefoniczni (mają do tego prawo), oraz,
    o dziwo, urzędy państwowe - (tu nie widzę podstawy prawnej, a jednak ode
    mnie zarządano takiej formy pełnomocnictwa).

    O ile to możliwe, zabierz ojca do notariusza, zapłać kilkanaście złotych i
    po sprawie. Jeśli to niemożliwe, zastanów się czy nie zaprosić notariusza do
    domu - kosztuje to zapewne stosownie więcej (o ile wogole zgodzi sie
    przyjsc).

    p.
    W,

  • 3. Data: 2004-12-21 11:23:50
    Od: b...@p...onet.pl

    Bardzo dziękuję. Ta rada bardzo dużo mi wyjaśniła i pomogła.

    bb