    From: Paweł Sakowski <p...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Patrol na drodze
    Date: Fri, 20 Oct 2006 18:10:53 +0200

    Henry (k) wrote:
    > W Niemczech na 3-pasmówce większość jedzie środkowym pasem.

    Złą miarę przyjąłeś. Jeśli dany punkt na trasie w ciągu minuty
    przejedzie np. 10 tirów prawym pasem i 20 osobówek środkowym, to nie
    wynika to wcale z uwielbienia środkowego pasa. Po prostu wyprzedzają, a
    na liczność wygrywają bo są szybsi i krótsi.

    > Na prawy
    > zjeżdżają tylko jak na kilomter nie ma innego na nim.

    Trochę to pod filozofię orientalną podpada. Jeśli nikogo za nim nie ma,
    to jak ty go zobaczyłeś?

    Zaproponuję nieco inny opis kryteriów wracania na prawy pas (wg tym
    razem moich obserwacji). Kierowca zostaje na środkowym, jeśli 1) za
    chwilę znowu będzie się wyprzedzać oraz 2) nie dogania go nikt, kto
    zdążyłby go wyprzedzić, gdyby ten zjechał na prawo.

    > Narodowość nie ma znaczenia.

    Tu się nie zgodzę. Nie przypominam sobie, żebym musiał jakiegoś Niemca
    ze środkowego pasa wyprzedzać metodą lewo-lewo-prawo-prawo (czyli prawy
    pas pusty -- ani nie wyprzedzał, ani nie przygotowywał się do
    wyprzedzania). Zawsze się okazuje, że to ktoś przyjezdny (zwykle Polak).

    > Po prostu prawym jadą najwolniejsi lub Ci którzy niedługo
    > będą zjeżdżać.

    No to jest przy ruchu prawostronnym truizm. Na mało zapełnionej
    autostradzie każdy jest (na swoim odcinku) najwolniejszy i jedzie
    prawym. Na mocniej zapełnionej się wyprzedza, z użyciem środkowego.

    > - można kilometrami nie dotykać hamulca i sprzęgła.

    Sprzęgła to ja na autostradach używam wyłącznie na postojach i wyjątkowo
    ostrych zjazdach. I wyznaję zasadę, że jeśli zaszła konieczność użycia
    hamulca, to jest to porażka kierowcy, któremu nie udało się tak dobrać
    prędkości, żeby móc jechać płynnie. Ja kiedy nie wyprzedzam jeżdżę
    prawym pasem i hamulca praktycznie nie używam.