    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: PYTANIA DOTYCZĄCE PRAWA KARNEGO !!!
    Date: Sun, 9 Feb 2003 01:20:56 +0100

    | Czy prokuratura może postawić komuś zarzut popełnienia przestępstwa nie w
    | oparciu o materiał dowodowy ale o poszlaki i dane pochodzące z materiałów
    | operacyjnych ?

    Może. Jednak później musi udowodnić winę. Udowodnienie w wyniku procesu
    poszlakowego jest bardzo trudne, choć nie niemożliwe.

    | Czy nadal w Polsce obowiązuje zasada iż wszelkie wątpliwości tłumaczy się
    na
    | korzyść oskarżonego ?

    Jak najbardziej. Zresztą chyba na całym świecie, przynajmniej tym
    cywilizowanym. Słyszałem, że podobno w państwach arabskich - szczególnie
    sądy religijne - mają inne zasady. Ale nie wiem, na ile to prawda. Nie mam
    dostępu do materiałów źródłowych, a w związku z In Ladenem i Husainem, to
    opowiadają tyle bzdur, że nie wiadomo w co należy wierzyć.

    | Czy sąd w oparciu o poszlaki wydaje wyroki o mniejszej sankcyjności niż
    | takie jak w oparciu o nie budzący wątpliwości materiał dowodowy ?

    Sąd musi nabrać przekonania o winie oskarżonego. Jak stwierdzi, że jest
    winien to go skarze niezależnie od sposobu dowodzenia jego winy. Wyjątek, to
    przyznanie się do winy oskarżonego. Wówczas regułą w praktyce są niższe
    wyroki. Ale reguły na to nie ma.

    | Czy jeśli ktoś mnie podżegał do popełnienia przestępstwa a nie było to
    | związane z przestępstwami dotyczącymi tych w przypadku których policja
    może
    | stosować prowokację i wyniku tego zdobył jakieś dowody, może być to użyte
    | sądzie ?
    | Przykład - na czacie ktoś mnie namówił i dążył do tego abym przesłał mu
    | materiały sprzeczne z prawem i to nastąpiło. Czy takie zdarzenie może
    | stanowić dowód popełnienia przestępstwa ?

    Nie rozumiem w jakim kontekście pytasz. Jeśli faktycznie ktoś przeprowadził
    prowokację, to po pierwsze jest to bardzo silny argument Twojej obrony, a po
    drugie samo zachowanie takiej osoby wyczerpuje - moim zdaniem - znamiona
    art. 235 kk. To jest przestępstwo. Gdyby się okazało, że osobą tą był
    funkcjonariusz państwowy (na przykład policjant), to wówczas dochodzi
    jeszcze przekroczenie uprawnień (art. 231 kk). Ale tu drobny komentaż:

    Z kontekstu musi wynikać, że namawiał Cię do przestępstwa. Jeśli będziemy ze
    sobą korespondować. Ty się pochwalisz, że robisz zdjęcia, ja poproszę Cię,
    byś mi kilka przesłał, a ty mi prześlesz zdjęcia pornograficzne dzieci, to
    to nie będzie prowokacja. Ale jak będę Ci przez kilka dni wiercił dziurę w
    brzuchu, byś sfotografował swoją 10-cioletną sąsiadkę i mi przesłał te
    zdjęcia, to już zacznę zahaczać o paragraf. Stany pośrednie wymagają już
    indywidualnej oceny.