    From: Jubei <j...@f...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: PYTANIA DOTYCZĄCE PRAWA KARNEGO !!!
    Date: Sat, 08 Feb 2003 17:59:03 +0100

    Dnia 03-02-08 15:22, Użytkownik H napisał:
    > Czy jeśli ktoś ma zaszyfrowane/zabezpieczone dane, których prokurator nie
    > jest w stanie odtworzyć (np. PGP) a może przypuszczać iż dane te mają
    > istotne znaczenie dla sprawy lub samo ich posiadanie jest karalne może w
    > ramach materiału dowodowego umieścić je jako dowód ? Czy może takie dane
    > określić jako zawierające dane nie odtworzone ale przy pomocy okoliczności
    > sprawy stwierdzić iż one MOGĄ zawierać takie dane ? Konkludując - czy nie
    > mając WIEDZYco do zawartości tych zaszyfowanych danych a jedynie
    > PRZYPUSZCZENIE wynikające z całokrztałtu sprawy może to przedstawić jako
> [...]

    Obrazowo, chodzi zatem o taką sytuację, gdy mamy pudełko, ale nie możemy
    go otworzyć i zobaczyć zawartości. W tej sytuacji dopóki nie zajrzy się
    do środka nie wiemy, co tak na prawdę w nim jest. Zatem taki
    zaszyfrowany plik sam w sobie nie będzie stanowił dowodu. Prokurator
    mógłby przedstawić taki plik odczytany w jakimś edytorze tekstów jako
    ciąg znaków, ale przecież to nie dowodziłoby, że zawiera on przestępne
    treści (ja przynajmniej,gdybym był sędzią, nie uznałbym tego za
    wystarczający dowód). W tej sytuacji prokurator musiałby posłużyć się
    innymi dowodami i dowieść niezbicie, że chociać nie jest w stanie
    odczytać zawartości danego pliku, to on jednak zawiera takie, a nie inne
    treści (nie przychodzi mi do głowy jak mógłby to zrobić)

    Inna sprawa, że przecież mógłby jakoś zdobyć taki klucz.

    Pamiętajmy jednak, że "oskarżony nie ma obowiązku dowodzenia swej
    niewinności ani obowiązku dostarczania dowodów na swoją niekorzyść"
    (art. 74. § 1 kpk)

    --
    Jubei