    From: R2r <b...@m...net.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: PESEL a wywody lekarza
    Date: Thu, 30 Mar 2006 22:24:06 +0200

    witek napisał(a):
    > dla osób urodzonych po 2000 roku miesiac jest powiekszony o 20.
    > Lekarz miał rację.
    Owszem.

    > Wszelkie weryfikatory mają to do siebie, że nigdy nie wiadomo co
    > sprawdzają.
    Zazwyczaj weryfikacja polega na obliczeniu wg znanego algorytmu na
    podstawie 10 pierwszych cyfr jedenastej cyfry (kontrolnej). Jeżeli cyfra
    ta się zgadza z podaną w numerze wówczas przyjmuje się, że numer jest
    poprawny, co nie oznacza, że jest on prawidłowy dla konkretnej osoby.
    Mechanizm cyfry kontrolnej służy jedynie eliminacji pomyłek przy
    przepisywaniu numeru PESEL (np. zamiana kolejności cyfr, zamiana cyfry
    inną itp.). Podobnie jest z wieloma innymi numerami identyfikacyjnymi
    jak choćby NIP czy REGON.

    > Jeżeli pesel córki jest inny to pofatyguj się do Urzędu Miejskiego,
    > niech zweryfikują i ewentualnie zmienią pesel.
    Albo podadzą prawidłowy.

    > Wierzyć mi się nie chce, że teraz jeszcze daje się wygenerowac błędne
    > pesele.
    Raczej mało prawdopodobne, chyba, że ktoś w urzędzie podał go
    przepisując np.z ekranu komputera ręcznie (jedyne miejsce, gdzie
    praktycznie możliwa jest pomyłka).

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    "Oczko mu odpadło, Panie Kierowniku! Temu misiu..."