  • Data: 2005-05-14 14:08:42
    Temat: Re: Oprogramowanie na licencji GNU
    Od: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Remek <c...@t...cos> wrote:

    > Jak to jest z takim oprogramowaniem. Niby posiada licencje GNU, czyli
    > mozna ja kopiowac i powielac bez zadnych oplat ( oraz zmian)
    > Chodzi tu glownie o program biurowy StarOffice.
    > Niby jest darmowy ale na stronach sun trzeba dokonac oplaty.

    Bo AFAIK Star Office 7/8 nie jest na GNU GPL a na specyficznej
    licencji komercyjnej Suna. Sun udostepnil na licencji GNU GPL zrodla SO 5
    i na tej podstawie rozwijany jest [ze swietniym skutkiem] pakiet Open
    Office.
    Co do samego Open Office - choc projekt wywodzi sie z GNU GPL poza ta
    licencja [z OpenOffice.org, jedna z licencji ux.pl] wystepuje rowniez na
    licencjach komercyjnych - np: u naciagaczy z OpenOffice.com.pl i jako opcja
    z ux.pl.

    > Rozumiem ze za wysylke oraz kopie...no chyba ze sie myle.
    > Co nalezy zrobic aby oprogramowanie w firmie bylo legalne? (licencja
    > GNU)

    Uzywac zgodnie z licencja. W tym GNU GPL. Nie daj sie zwariowac - na
    ludziach majacych jak Ty watpliwosci zeruja dystrybutorzy pokroju
    OpenOffice.com.pl. Ludzie z ux.pl daja wolny wybor i to jest OK.
    Co do OpenOffic.com.pl - widzialem ich "certyfikat autentycznosci" taki
    czarnobialy, kwadratowy wzorowany na starych certyfikatach MS z czasow
    Windows95OSR2 i sie prawie zagotowalem. W samej jego tresci dystrybutor
    straszy klientow ze jak nie beda go mieli, za uzywanie OpenOffice grozi
    odpowiedzialnosc karna i cywilna. Z celowo niejasnego kontekstu wynikaloby
    ze nie tylko OO od oo.com.pl, ale dowolny OO uzywany w PL.
    Poza tym sklepokrazcy - przedstawiciele OO.com.pl [przynajmniej sztuk dwie,
    na jakich ja trafilem] sa wrecz antypatyczni i strasza klientow. Chodza od
    sklepu do sklepu i pytaja ile wstawionych pudelek oo.com.pl sie sprzedalo.
    Na odpowiedz sprzedawcy, ze ani jedna przez tydzien przedstawiciel handlowy
    pod nosem grozil "zobacza co bedzie sie dzialo jak zrobimy kontrole". Akrat
    bylem w sklepie komputerowym i dosc ironicznie spytalem co przemawia za
    uzywaniem ich platnej wersji OO w stosunku do OO od ux.pl, ktorej uzywam w
    domu. Dystrybutor odpowiedzial ze jak bedzie kontola to nie udowaodnie, ze
    oprogramowanie od ux.pl na GNU GPL to nie jest piracki soft.
    Ja wymieklem.

    > Czy nalezy jednak dokonac zakupu, czy tez wystarczy sciagniecie tego
    > programu z sieci?

    Wystarczy sciagniecie i uzywanie zgodnie z licencja. Slynne "domiary
    podatkowe" - z czego MF zreszta sie oficjalnie wycofalo - dotyczyly
    nadgorliwego przedsiebiorcy, ktory zaksiegowal linuksa i OO pod kwota 0 zl.
    Na ten widok kazdemu kontolerowi skarbowemu zapala sie czerwona lampka.
    Tego sie po prostu nie ksieguje, albo ksieguje cene gazetki komputerowej
    z OO za kilkanascie zl. Mimo ze wiem ze niepotrzebne, to dla swietego
    spokoju sam kupilem do kancelarii plytke z kwietniowego Entera - byl KAV
    5.0 PERSONAL PRO z licencja komercyjna, Fedora Core3, wlasnie OO od UX.pl
    i sporo innego softu - np Visual Route 8.0 z pelna licencja, itd.

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl #GG:351722 #ICQ:101413938