    From: "marlid" <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Odpowiedzialnosc za zle wykonana usluge
    Date: Thu, 27 Mar 2003 10:22:17 +0100

    > Wstawiłem auto do warsztatu samochodowego (lakiernik). Naprawa drzwi
    została
    > wykonana, ale tak paskudnie że nie mogę na to patrzeć - wygląda jak gdyby
    > ktoś to robił pierwszy raz. Niestety straciłem pieniądze gdyż lakiernik
    > uparł się abym zapłacił z góry za materiały... Czy istnieje jakaś
    możliwość
    > pociągnięcia do odpowiedzialności tego pseudo fachowca? Za wykonaną usługę
    > zażądałem rachunku, ale w ten czas okazało się że właściciel zawiesił
    > działalność firmy i nie może mi takiego wystawić. Wynika z tego że robił
> [...]
    reklamować na podstawie przepisów ustawy a dnia 27 lipca 2002r, o
    szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu
    cywilnego. (Dz.U. z 2002r, Nr 141, poz. 176):

    Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może
    żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
    albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub
    wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia
    się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej
    niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby
    kupującego inny sposób zaspokojenia.
    2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że
    sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez
    kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny,
    materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.

    3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust.
    1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że
    uznał je za uzasadnione.

    4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy
    ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu
    w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na
    znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny
    albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru
    konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu
    naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

    Art. 9. 1. Kupujący traci uprawnienia przewidziane w art. 8, jeżeli przed
    upływem dwóch miesięcy od stwierdzenia niezgodności towaru konsumpcyjnego z
    umową nie zawiadomi o tym sprzedawcy. Do zachowania terminu wystarczy
    wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.

    2. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem
    właściwym do spraw rolnictwa po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony
    Konkurencji i Konsumentów określi, w drodze rozporządzenia, dla towarów
    żywnościowych krótsze terminy zawiadomienia, mając na względzie trwałość
    tych towarów.

    kodeks cywilny: Art. 6271. Do umowy zawartej, w zakresie działalności
    przedsiębiorstwa przyjmującego zamówienie, z osobą fizyczną, która zamawia
    dzieło, będące rzeczą ruchomą, w celu niezwiązanym z jej działalnością
    gospodarczą ani zawodową, stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży
    konsumenckiej.";

    ponadto zgłosić sprawę w urzędzie skarbowym, nie jest to chamstwo - więcej
    asertywności ludzie!

    pzdr

    marek radwański