    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ochrona i ich/moje prawo
    Date: Sun, 30 Jul 2023 17:41:38 +0200

    W dniu 30.07.2023 o 15:46, Kazik Kaz pisze:

    > Ale zastanawia mnie jedno - czy miał takie prawo, aby mi szperać w
    > torbie?  Jeśli tak - na jakiej podstawie prawnej?

    Nikt nie zna wszystkich możliwych przepisów. Wydaje mi się, że
    pracownicy ochrony nie mają uprawnień do przejrzenia bagażu wnoszonego
    do sądu przez petenta bez wyraźnej zgody właściciela bagażu lub bez
    odpowiedniego nakazu wydanego przez sąd.

    Budynek sądu, jako miejsce publiczne, może podlegać określonym
    procedurom bezpieczeństwa, a pracownicy ochrony mogą monitorować
    bezpieczeństwo wewnątrz budynku oraz sprawdzać przedmioty wprowadzane do
    wnętrza budynku. Jednakże, w przypadku bagażu lub przedmiotów wnoszonych
    przez petentów, przeszukanie może odbyć się tylko na podstawie wyraźnej
    zgody posiadacza lub odpowiedniego sądowego nakazu.

    Wniesienie bagażu do sądu podlega procedurom sądowym i zwykle podczas
    kontroli bezpieczeństwa przed wejściem na teren sądu, pracownicy ochrony
    mogą skanować bagaż za pomocą rentgenowskiego urządzenia do kontroli
    bagażu lub mogą prosić właściciela o otwarcie bagażu w celu weryfikacji
    zawartości. Jednakże, wnikliwe przeszukanie lub przejrzenie zawartości
    bagażu wymagałoby zgody petenta lub obowiązującego sądowego nakazu,
    szczególnie jeśli chodzi o prywatne dokumenty lub przedmioty. Wątpię, by
    sąd mógł wydać taki nakaz ogólnie obowiązujący wszystkich wchodzących,
    bo kto i w jakim trybie mógłby to zaskarżyć?

    W przypadku wątpliwości lub pytań dotyczących procedur bezpieczeństwa w
    danym sądzie, zalecam skonsultowanie się z pracownikami ochrony lub
    personelem odpowiedzialnym za bezpieczeństwo w danym budynku sądu, czyli
    w praktyce napisał bym email do Prezesa tego konkretnego sądu oraz
    podobny do Komendanta Wojewódzkiego Policji właściwego dla siedziby
    danego sądu, który sprawuje nadzór nad firmami ochroniarskimi.

    Sam jestem ciekawy, co odpiszą.
    --
    (~) Robert Tomasik