  • 1. Data: 2019-03-31 18:02:23
    Temat: Obywatelstwo Polski
    Od: s...@g...com

    Witam.
    Biore jako-tako aktywny udzial na pewnej grupie dot. rezydentury i obywatelstwa w UK
    na Facebooku; pare razy byl tam (poboczny) watek dot. obywatelstwa polskiego dzieci
    'po rodzicu(-ach)'.

    Mam zatem pytanie- czy dzieci, urodzone- powiedzmy- w ciagu ostatnich 10 lat za
    granica i ktore kwalifikuja sie do miejscowego obywatelstwa (brytyjskiego dajmy na
    to) i gdy moga miec podwojne obywatelstwa- czy otrzymuja one je automatycznie po
    rodzicu? Czy dopiero gdy sie je zarejestruje w konsulacie/ambasadzie/PL?

    Czy to prawo do obywatelstwa (?) wygasa jesli- po urdzinach dziecka- Polski rodzic
    zrzeknie sie polskiego obywatelstwa? czy ma to znaczenie?

    Pytanie dodatkowe- czy dziecko majace np jednego rodzica Polskiego a drugiego
    miejscowego, zyjace dajmy na to w UK i posiadajace jej obywatelstwo i poslugujace sie
    Brytyjskim paszportem, a nie bedace zarejestrowane w konsulacie ani w Polsce i nie
    posiadajace pesela etc czy takie dziecko moze miec klopoty przy opuszczaniu Polski
    (zakladajac ze trafili na sluzbiste w SG ktory mial zly dzien)? OIDP w Polsce
    obywatele moga poslugiwac sie tylko polskimi dokumentami.

    bylbym bardzo wdzieczny za rozwianie watpliwosci,
    pozdrawiam
    SG

  • 2. Data: 2019-03-31 19:45:05
    Temat: Re: Obywatelstwo Polski
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 31 Mar 2019 09:02:23 -0700 (PDT), s...@g...com
    napisał(a):
> [...]
    > obywatelstwa- czy otrzymuja one je automatycznie po rodzicu? Czy
    > dopiero gdy sie je zarejestruje w konsulacie/ambasadzie/PL?

    Moze i z automatu otrzymuja, ale skad polskie urzedy maja o nich
    wiedziec ?

    Wiec przy sprawach urzedowych bedzie kolomyja.

    J.

  • 3. Data: 2019-03-31 23:54:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-03-31 o 18:02, s...@g...com pisze:
> [...]
    rodzicu? Czy dopiero gdy sie je zarejestruje w konsulacie/ambasadzie/PL?

    Są obywatelami z mocy prawa, ale aby przełożyć to na dokumenty (pesel,
    polski akt urodzenia, dowód osobisty, paszport), trzeba dokonać
    umiejscowienia zagranicznego aktu urodzenia.

    > Czy to prawo do obywatelstwa (?) wygasa jesli- po urdzinach dziecka- Polski rodzic
    zrzeknie sie polskiego obywatelstwa? czy ma to znaczenie?

    Nie widzę podstaw.

> [...]
    (zakladajac ze trafili na sluzbiste w SG ktory mial zly dzien)? OIDP w Polsce
    obywatele moga poslugiwac sie tylko polskimi dokumentami.

    Będzie traktowane jak nie-Polak. Problemem może być to, jeśli
    posługiwałoby się paszportem spoza kraju UE i w Polsce (w UE) przebywało
    dłużej, niż zezwalają na to odpowiednie przepisy. Dopóki nie umiejscowi
    się zagranicznego aktu urodzenia w Polsce, to może się posługiwać
    dokumentami zagranicznymi (w tym sensie, że nikt nie udowodni "na
    granicy", że to Polak).

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2019-04-01 08:26:24
    Od: s...@g...com

    > Moze i z automatu otrzymuja, ale skad polskie urzedy maja o nich
    > wiedziec ?

    przekraczam granice na swoj dowod osobisty, maly ma paszport (i takie samo nazwisko
    jak ja). Straznik sie pyta: "to panskie dziecko?" i albo zada polskiego dokumentu (bo
    tylko takimi dokumentami w PL polscy obywatele sie moga poslugiwac), albo zada innych
    papierow jesli dzieck nie jest moje (bo np. zachodzi obawa o porwanie). tak czy siak-
    czlowiek jest udupiony

    > Wiec przy sprawach urzedowych bedzie kolomyja.

    ah, to inna sprawa.

    > J.

    SG

  • 5. Data: 2019-04-01 08:32:13
    Od: s...@g...com

    > dokumentami zagranicznymi (w tym sensie, że nikt nie udowodni "na
    > granicy", że to Polak).

    jesli nazwisko rodzica (np matki) jest inne niz nazwisko dziecka to straz graniczna
    moze robic klopoty z wypuszczeniem/wpuszczeniem. dlatego nieraz wozi sie ze soba akt
    urodzenia- i w ten sposob mozna bezproblemowo udowodnic ze ma rodzica polskiego.

    tak samo jesli np obydwoje polskich rodzicow podruzuje na dowod osobisty (bo
    wygodniej niz z paszportem) a maly/mala ma paszport- to nie ma watpliwosci ze owo
    dziecko 'dziedziczy' obywatelstwo.

    SG

  • 6. Data: 2019-04-01 10:02:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-04-01 o 08:32, s...@g...com pisze:

> [...]
    wygodniej niz z paszportem) a maly/mala ma paszport- to nie ma watpliwosci ze owo

    Teoretycznie masz rację, ale w praktyce takie problemy nie występują.
    Trzeba tylko pamiętać, aby po oficjalnym nadaniu obywatelstwa posługiwać
    się już polskimi dokumentami.

    A co do podejrzeń o obywatelstwo - to są tylko podejrzenia (bo nawet nie
    domniemania prawne). Podobnie jak z porwaniem - o porwaniu nie świadczy
    fakt, że ktoś podróżuje z nieswoim dzieckiem.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2019-04-01 12:21:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

> [...]
    >dlatego nieraz wozi sie ze soba akt urodzenia- i w >ten sposob mozna
    >bezproblemowo udowodnic ze ma rodzica polskiego.

    Polskie sluzby lubia ogladac akty urodzenia ?
    Bo mi sie wydaje, ze to angielski i amerykanski zwyczaj ... w
    pierwszym z braku dowodow osobistych, w drugim bardziej z racji
    obywatelstwa.

    Moj akt urodzenia ... nawet nie wiem gdzie, nie w USC ?

    J.

  • 8. Data: 2019-04-01 12:32:13
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 01.04.2019 o 12:21, J.F. pisze:
    > Moj akt urodzenia ... nawet nie wiem gdzie, nie w USC ?

    w dobie internetu wszystko powinno być w e-puap:)

    https://obywatel.gov.pl/malzenstwo/uzyskaj-odpis-akt
    u-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu

    --
    George Orwell :

    what they do not want to hear"

  • 9. Data: 2019-04-01 12:34:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-04-01 o 08:32, s...@g...com pisze:
    > dlatego nieraz wozi sie ze soba akt urodzenia- i w ten sposob mozna bezproblemowo
    udowodnic

    Akurat samo posiadanie aktu urodzenia niczego nie dowodzi (poza być może
    zbieżnością imion i nazwisk).

    > ze ma rodzica polskiego.

    Przypomnij mi (bo się chyba pogubiłeś) - po co ktoś posługujący się
    zagranicznym paszportem miałby udowadniać polskiego rodzica?

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2019-04-01 13:01:54
    Od: ń <k...@t...sie>

    W akcie mało danych jest: nie ma Peselu, nie ma zdjęcia.
    Syn/córka Jana Kowalskiego i Janiny Nowak?

    -----