    From: Tristan <n...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: [OT] Re: nowe skrzynki pocztowe a zycie na wsi
    Date: Tue, 08 Sep 2009 12:27:07 +0200

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 07 wrzesień 2009 21:21
    (autor Liwiusz
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <h83mfg$39d$1@news.onet.pl>):

    > Czy wiocha z 10 domami potrzebuje drogi asfaltowej? Czy nie może być
    > ubita w ziemi ścieżka dla samochodów?

    A to zależy. A jak w porze deszczów rozmoknie, zrobi się bagienko i dojazdu
    do wiochy nie będzie? Zresztą czy ja mówię, że tam trzeba ciągnąć
    autostradę? Taka ubita porządna gruntowa też kosztuje.

    Generalnie to jest przykład na to, że w społeczeństwie trzeba uśrednić pewne
    rzeczy i całkowicie kapitalistyczne społeczeństwo to utopia całkowita. Na
    osiedlu droga też musi być wspólna, a nie że każdy sobie odcinek pod swoim
    domem robi.

    > Już mówiłem - jeśli uznamy, że "buszujący w zbożu" mają mieć
    > możliwość otrzymywania listów za 1,55zł, to lepiej niech wszyscy się na
    > to złożą, a nie tylko Ci, którzy piszą listy z Krakowa do Warszawy.

    Ale dowolne nawet bardzo kapitalistyczne przedsiębiorstwo jakoś tak działa,
    że pewne rzeczy uśrednia.

    > Neostrada i tak wszędzie nie dociera.

    Ale i tak bardziej niż inne. Betasoft kiedyś nie chciał podłączać nawet do
    bloku obok mojego, bo było przez ulicę. Potem spuścili z tonu, ale też do
    pewnych granic. Do lasu, gdzie dochodzi telefon TPSA i neostrada, nikt inny
    Ci nic nie doprowadzi.

    > Ale jest rozwiązanie nawet dla
    > największej dziury - internet z komórki.

    Tak? A wiesz jakie prędkości osiąga się na GPRSie? Bo ja w lesie korzystałem
    z takiego iplusa i do jabbera to się to nadawało, ale nic więcej.

    > Jak widać powstał z chęci
    > zysku, a nie z socjalistycznej potrzeby.

    Nie. Powstał dlatego, że koncesja wymagała od operatorów pokrycia prawie
    100% kraju.

    > Stare skrzynki nie były Twoje, tylko PP.

    Ale ja się zgadzam, żeby wisiały na mojej ścianie. Bardzo mi to pasowało.

    > To właśnie nowe skrzynki są
    > Twoje i możesz postawić sobie dowolny wzór, byle tylko każdy operator
    > mógł się do niej dostać.

    Czyli dowolny kolor, byle czarny.... Dziękuję bardzo. Inpostowi
    stanowcze ,,spierdalać''.

    > Dziwne, i wszędzie przeżywa kryzys.

    A gdzieś działa dobrze wg Twojego modelu?

    > Ponieważ wtedy nie szedłbym z katarem do lekarza, tylko brał apap w
    > domu.

    I dalej bierzesz. A idziesz po L4.

    > Poza tym powtarzasz kolejny błędny argument - wizyta u lekarza za
    > 100zł.

    Bo tyle płacę za specjalistów. ba! za jednego to nawet 120 od wizyty. A gość
    przyjmuje przy biurku. A jakby wymagał maszyn, to wiesz...

    > Tyle może kosztować wizyta, aby lekarz - poświęcający pół godziny
    > dziennie przez 8 godzin w dni powszednie - miał 10 tysięcy przychodu.

    Ale co z tego, skoro biorą więcej.

    > Oczywiście będą też lekarze, których zadowoli 2500zł. I będzie 5
    > lekarzy, którzy zadowolą się jednym gabinetem i 1 pielęgniarką.
    > Tym samym cena za wizytę może wynosić sporo poniżej 30zł.

    No jakoś nie chce tak wyjść w praktyce niestety. Bo to jest utopijne
    myślenie. Nikt nie pójdzie z katarem, a lekarz specjalista będzie się cenił
    nadal tak jak teraz. Do tego badania krwi, badania maszynami itp.

    > Proszę więc, panie Tristan, nie straszyć ludzi, że po sprywatyzowaniu
    > przychodni lekarskich, za zdiagnozowanie grypy zapłaci Pan 100zł!

    Ależ te przychodnie już są prywatne, tylko płaci nfz. Sęk w tym, że do
    specjalistów są kolejki na kilka miesięcy czekania. A specjalista prywatnie
    bierze w okolicach 100zł.

    > Utrzymanie szpitala też jest możliwe do oceny tylko w warunkach
    > rynkowych.

    Ale tam nie ma warunków rynkowych, bo aparat na hemodynamikę to jest aparat
    na hemodynamikę i kosztuje ile kosztuje.

    > Nie wiem. Może tak, może nie, a może stwierdzilibyście z lekarzem, że
    > to badanie jest zbędne?

    No owszem, ale to oznacza, że będą żyli zdrowi lub bogaci. Bo ja uznam, że
    jest ,,zbędne'', bo mnie nie będzie stać.

    > Jednym z mankamentów służby zdrowia, gdzie płaci
    > ubezpieczyciel, a nie klient, jest fakt, że pacjentom wykonuje się za
    > dużo badań, bo płaci za to ubezpieczyciel.

    Oj zdziwiłbyś się. Wręcz przeciwnie, nasz woźny umarł na raka, bo mu nie
    zrobili badań. Miał spore szanse przeżyć, jakby to dobrze zdiagnozowano.
    Poszedł do lekarza z bólami brzucha. Dostał skierowanie na rezonans.
    Rezonans państwowy zrobili mu po roku, jak już było za późno. Prywatnie
    rezonans kosztuje około 800zł. Na szpitalnym sprzęcie! W warunkach
    rynkowych kosztowałby pewnie z 1200zł. Gościa nie było stać prywatnie i se
    umarł.

    > I sam pacjent domaga się tych
    > badań, wiedząc, że są "za darmo".

    No i dobrze, że się domaga, bo lekarze sknerzą z badaniami, bo to im jakieś
    punkty odejmuje i kasa z ośrodka wypływa do badalni.

    > A czy taka maszynka jest potrzebna w każdym gabinecie?

    A to zależy jak rozumiesz potrzebę. Nie ma teraz i żyje. Ale to wydłuża
    wizyty oraz powoduje, że część kanałów robi ,,na czuja''. Jak się uda, to
    się uda. A jak się nie uda, to już jest pozamiatane i po zębie, bo źle
    wypełnionego kanału się nie da poprawić.

    Da się prowadzić gabinet bez maszyn, ale cóż -- era kowala z obcęgami
    minęła.

    > Szczególnie
    > drogie sprzęty mogą być kupowane tylko przez niektóre gabinety.

    No i tak jest. I bogaci pacjenci mają zdrowe zęby, a biedni wyrywają sobie
    za kasę NFZ. I to samo byłoby właśnie w innych gałęziach służby zdrowia.
    Dentyści to właśnie przykład sprywatyzowanej całkowicie części. Tylko że
    części jeszcze stosunkowo mało drogiej i momentami kosmetycznej.

    --
    Tristan

    Niech nie wychodzi z waszych ust żadna mowa szkodliwa,
    lecz tylko budująca, zależnie od potrzeby,
    by wyświadczała dobro słuchającym. (Ef 4,29)