    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nowy regulamin serwisu PKP
    Date: Thu, 22 Jun 2023 23:14:59 +0200
    <3JNiM.18$tgGc.2@fx01.ams1> <u6hojm$18thq$3@news.icm.edu.pl>
    <b...@g...com>
    <u6i980$19qiv$1@news.icm.edu.pl> <u6mnut$p1i$1$cef@news.chmurka.net>
    <u6mtt3$s8h$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <u6n2t1$uvi$1$cef@news.chmurka.net>
    <u6n8k6$2tr$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <urMjM.17296$Ug65.7985@fx11.ams1>
    <1mjvgi8bcioc$.k0o1ssbk3vp8$.dlg@40tude.net>
    <u6phbb$fqr$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <e0gl6wdobnwk.1tk2vu4ciixl8$.dlg@40tude.net>
    <u6q6nj$sl5$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>
    <u6qlfh$akb$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <8v6lqgjs47hf.10avzsuq0e9e7$.dlg@40tude.net>
    <u6vbqe$anp$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <12mt70y2mu32y$.1rbwunudixmmy.dlg@40tude.net>
    <u723vq$28k$1$RTomasik@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>

    W dniu 22.06.2023 o 21:27, J.F pisze:

    > Czyli wychodzi na to, ze "obciążył kartę", jak zwykle.

    No właśnie tak się nie dało. Nowego numeru nie miał.

    > Tylko "eksperci" cos pieprzą o rachunkach, zamiast sie przyznac, ze
    > cos sp* z kartami :-)

    Raczej nie.,

    > Zeby obciążyc rachunek karty, wypadałoby znac jego numer. A jak
    > piszesz - wątpliwe, aby znał. Czyli co obciążył? jednak kartę?

    No właśnie nie. Wysłali rekurencyjne obciążenie doi numeru karty i
    później już tego nikt nie badał. Wykonywała się automatycznie wypłata.

    > No to sklepy sie posługują numerami kart, czy rachunków?

    Żeby było śmieszniej, to ani jednym, ani drugim. Zakładając, że nie
    odbywa się w rzadki obecnie sposób poprzez fizyczne odbicie wypukłej
    karty na "slipie". to sklep wysyła do terminala żądanie odpowiedniej
    kwoty. I na koniec dnia raportem dostaje summę transakcji. Tyle ma
    sprzedawca.

    Terminal widzi numer karty, ale nei zawsze prawdziwy, bo bywa, że
    płacisz telefonem czy zegarkiem, a wówczas idzie tzw. "token", czyli
    jednorazowy numer karty.

    Prawdziwy numer karty musi znać tzw. "procesor płatniczy", bo musi
    wiedzi8eć, do którego banku wysłać obciążenie. Ale nadal to nie jest
    tak, że każda transakcja jest rozliczana. W obrębie KIR sumowane są
    transakcje i fizycznie przelewy obejmują różnice, choć dane księgowania
    muszą iść pełne, by bank wiedział, komy zmniejszyć saldo.

    O ile dobrze zrozumiałem, to w moim przypadku wyraziłem zgodę na
    cykliczne obciążanie karty i to się księgowało z pominięciem numeru
    karty. W tym był problem.

    > P.S. Teraz mamy trzy nowosci - blik, google pay i apple pay. Nie wiem
    > jak to dokladnie działa.

    W sumie podobnie.

    > Obciązysz. Słynne wrocławskie biletomaty (z warszawskiej Mennicy
    > Polskiej). W ogole nie robiły żadnej weryfikacji, zapewne po prostu
    > słały obciązenie, a banki księgowały, mimo zastrzezenia. Zapewne na
    > zasadzie "a może klient nie zauważy" :-)

    Bo to procedura podobna do zakupu na niewielką kwotę. Taniej ewentualnie
    ponieść straty, niż sprawdzać miliony, by wykryć jeden fraud. I tu nie
    tylko chodzi o cenę połączenia, ale i o czas. W czasie, gdzu sprawdzamy
    kartę, kolejny pasażer nie kupi biletu. czeka w kolejce, więc go nie
    ukarzesz. Ale jak dojedzie do kolejnego przystanku, to wysiądzie

    > Ale coś sie zmieniło, chyba nadal nie weryfikują, ale potrafią
    > stwierdzic, ze karta im sie nie podoba. Pewnie banki zaczęły odrzucac
    > obciążenia ... tylko nie zawsze podstawnie.

    To jest wysyłane zbiorczo w chwili tzw. rozliczenia "raportu dziennego".
    Idzie "tabelka".

    > Czyli nie bardzo widzę możliwość "obciążyc rachunek bankowy".

    Nikt nie widział :-) Jednak się dało.

    > A komornik nic nie zrobi, bo to oszust byl, albo trafi na niewinną
    > osobę, albo zabierze resztki matce, bo chlop np lezy w szpitalu.

    To teraz konstruktywnie. Co w praktyce zmieni tu nawet wyrok skazujący?

    > Czyli mozesz wysłac dzielnicowego na rozmowe sprawdzającą, ale nie
    > mozesz, więc sie nie praktykuje :-)

    góry wiadomo, jaki bedzie skutek. Dzielnicowy pójdzie. Sprzedawca
    powie, że to cywilka i nei bedzie z nim gadał i dzielnicowy wróci. Albo
    powie, ze się dogada z pokrzywdzonym, po czym wymyśli 15 powodów, że nie
    mógł. Jeśli nawet by powiedział, że chciał oszukać, to i tak nie jest to
    dowodem w sprawie.

    > No i tu was rozumiem - najlepiej spławic petenta :-)

    Boję się, że właśnie nie masz zielonego pojęcia, o co chodzi i wydaje Ci
    się, że wiesz.

    > Nie mylisz kradzieży i innych podobych przestępstw. Tam petent
    > istotnie myśli, ze wy złodzieja szukacie, a wy tylko papiery na
    > kupkę, i z kupki do umorzenia, z powodu niewykrycia sprawcy.
    > Dzielnicowy usilnie szukał, ale nie znalazł.

    Ale tam choć dzielnicowy coś robi.

    > A tu jakos musisz uzasadnic ten brak cech przestępstwa. No chyba, ze
    > nie musisz, bo kto was, kulsonów scignie?

    Po raz n-ty - w dochodzeniu nie musisz. Postanowienie nie wymaga
    uzasadnienia.

    > Ewentualnie jestes doswiadczony policjant, i doskonale wiesz, jak po
    > 30 dniach wyczytac ze zgłoszenia uzasadnienie.

    Tylko p o30 dniach nic tu się nie zmieni i o ile to możliwe warto na
    wstępie wyjaśnić zawiadamiającemu, o co chodzi. Ewentualnie sprawdzić,
    znaleźć poszlakę na oszustwo i od początku iść we właściwym kierunku.

    > A mozna było wysłać dzielnicowego na czynnosci sprawdzające.

    Oraz koniecznie psa tropiącego, bo to podniesie statystykę wykorzystania
    psów. :-)

    > Eee, a na jakiej podstawie to sprawdzenie w takim przypadku? Tak
    > kompletnie bez papieru? > Czy jednak jest zawiadomienie, sprawdzacie,
    > i nie stwierdzacie znamion przestępstwa, więc słusznie umarzacie?

    Spróbuj zrozumieć, że w sprawie o oszustwo internetowe wszystko masz
    "pod ręką" i da się sprawdzić, czy są przesłanki, czy ich nie ma w
    trakcie rozmowy z zawiadamiającym. I do tego zmierzam. Można przyjąć i
    dać komuś mądremu, a ten to sprawdzi, ale w praktyce to po prostu jest
    strata czasu -p o ile nie ma przesłanek.

    > A tu jeszcze kwestia miejsca - nabywca i sprzedawca na dwóch koncach
    > Polski mogą być.

    I tu właśnie jest przewaga ALLEGRO. Nie o strach przed ich prawnikami
    chodzi. No już ileś razy to piszę, a Tyś odporny na argumenty. ALLEGRO
    złoży zawiadomienie wskazując 100 pokrzywdzonych z całego świata. A
    jeśli bedzie jeden pokrzywdzony, top w ogóle nie złoży zawiadomienia.
    Jeśli przyjdzie do Ciebie pokrzywdzony, to Ty nie wiesz, czy w Polsce
    jest jeszcze 99, czy to ten jedyny, bo sprzedającemu się coś
    pokiełbasiło i nie wysłał faktycznie paczki.

    > No widzisz, sam piszesz.
    > Ale naprawde przeslanie sprawy z jednej jednostki to drugiej, to was
    > kulsonów przerasta? Tylko NS? Bo jakos reszta kraju nie ma z tym
    > problemu, ale moze to w ważniejszych sprawach.

    Zapytaj kulsonów. Mnie w to nie mieszaj.

    > A potem dzielnicowy nawet nie musi chodzic i sprawdzac, tylko szybko
    > odpisze "byłem tam tydzien temu w innnej podobnej sprawie, ale nikt
    > mi drzwi nie otworzył".

    No i co z tego wynika? Pomijam już sam fakt sensu chodzenia tam.

    --
    (~) Robert Tomasik