    From: "NoMAD" <l...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia,pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nowy regulamin SDI dostalem - ROZWIAZANIE
    Date: Wed, 15 Oct 2003 23:54:34 +0200
    Sender: l...@o...pl@80.51.57.132

    Użytkownik "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org> napisał w
    wiadomości news:bmkb7k$d1e$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Za koszty utrzymania półki / technika itp. to ja płacę w abonamencie,
    > podobnie jest z kosztem zużywania się (amortyzacji) modemu. Zresztą jakie
    > są koszty? Cena 1300 zł jaką wpisywano do umowy jest bzdurą wziętą z
    sufitu,
    > bo jeśli modem do Neostrady kosztuje 199 zł, to ile naprawdę może
    kosztować
    > modem do SDI? Podobnie z kosztem półki - jeśli tepsie opłaca się
    instalować
    > Neostradę za 1 zł + VAT, to ile mogła kosztować półka do SDI?

    Ale placac za instalacje de facto godziles sie na to. Nie mozesz podnosic
    zarzutu ze np.czekolada w jednym sklepie jest 20 krotnie drozsza niz w innym
    po jej kupnie.

    > Umowa SDI to są de facto dwie różne transakcje zawarte w jednej umowie:

    ??? Nie kumam... :-))

    Umowa to umowa. W niej moze byc pakiet zobowiazan zarowno ze strony TP
    jak i odbiorcy: TPSA - udostepnia sygnal (jakkolwiek to zwac) a odbiorca
    placi oplate instalacyjna i abonament, przestrzega regulaminu :-)) itd,
    itd......

    Podpisujac umowe ludzie wiedzieli co podpisuja. Z umowa dostali tez
    regulamin

    > O ile pierwsza transakcja bez wątpienia jest "stosunkiem prawnym o
    > charakterze ciągłym", to druga na pewno nim nie jest.
    > Aby umowę SDI można było traktować jako klasyczny stosunek prawny o
    > charakterze ciaglym, TPSA musiała by abonentowi zwrócić pobraną od niego
    > opłatę instalacyjną.

    ???? po czym to wnosisz? Umowa jest jedna, tak? I generuje stosunek o char
    ciaglym. To tak jak umowa najmu: ty placisz co miesiac a wynajmujacy musi
    znosic
    caly czas to ze mieszkasz. I jest to zobowiazanie o char ciaglym (dla obu
    stron)
    Nie jest tak ze: ciagly po stronie wynajmujacego (bo znosi caly czas) a nie
    ciagly po stronie
    najemcy bo placi co miesiac...

    > Tu nie chodzi o dowalenie za wszelką cenę, ale o niedopuszczenie do
    > niebezpiecznego precedensu. Jeśli tepsie ten numer przejdzie, to już żadna
    > umowa nie będzie warta papieru na którym jest spisana.

    Bzdura. Trzeba po prostu czytac co sie podpisuje i to nie tylko umowe
    ale takze tzw regulaminy, warunki ogolne, zalaczniki itp itd
    Bo wlasnie w nich najczesciej znajduja sie takie zaipisy ktore moga pozniej
    sprawiac problemy.
    Masz do wyboru albo podpisac umowe i zaplacic BEZZWROTNA oplate
    instalacyjna (obojetnie jakiej wysokosci) albo nie. Nikt cie do niczego nie
    zmusza.
    A jesli przysla ci nowy regulamin to mozesz zrezygnowac z umowy za
    wypowiedzeniem.

    Oczywiscie inna kwesta sa tzw umowy promocyjne ktorych najczesciej nie mozna
    (tzn mozna ale za kara umowna) rozwiazac wczesniej niz po uplywie
    okreslonego
    terminu. Takie umowy moga zawierac jakies postanowienia o tym ze nowe
    regulaminy
    w okresie na ktory jest umowa zawarta nie obowiazuja odbiorcy albo
    obowiazuja za
    jego zgoda itd. Ale moga takich postanowien nie zawierac i wtedy odbiorca
    ma
    problem.

    > Myślę, że pewniej można by się oprzeć na art 385 [3] pkt 19):
    >
    > Art. 3853. W razie wątpliwości uważa się, że niedozwolonymi
    postanowieniami
    > umownymi są te, które w szczególności:
    > 19) przewidują wyłącznie dla kontrahenta konsumenta jednostronne
    uprawnienie
    > do zmiany, bez ważnych przyczyn, istotnych cech świadczenia,

    Tu jest mowa o ISTOTNYCH cechach swiadczenia. Czyli takich o ktorych bylo
    w umowie. Np cena, predkosc lacza itp.

    > Jeśli TPSA uważa, że umowa daje jej prawo do jednostronnego dokonywania
    tak
    > istotnych zmian w regulaminie, to oznacza, że te postanowienia umowy są
    > niedozwolone.

    nie zawsze istotne zmiany regulaminu za rownoznaczne ze zmiana istotnych
    cech swiadczenia :-)))
    Ale przyznaje ze istotne zmiany regulaminu powinny byc konsultowane.

    I sa-384(1) :-))))

    Pozdrowienia