    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nietypowy problem :)
    Date: Thu, 18 Mar 2004 23:00:02 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc29.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    > Tajemnica spowiedzi obejmuje obie strony. Nie znam szczegółów, ale jej
    > ujawnienie dla katolika - tak samo jak i dla księdza - to spora szansa
    na
    > duże kłopoty kościelne.

    Chyba nie. W prawie kanonicznym o konieczności zachowania tej tajemnicy
    napisano w ten sposób: "Tajemnica sakramentalna jest nienaruszalna;
    dlatego nie wolno spowiednikowi słowami lub w jakikolwiek inny sposób i
    dla jakiejkolwiek przyczyny w czymkolwiek zdradzić penitenta. Obowiązek
    zachowania tajemnicy ma także tłumacz, jeśli występuje, jak również
    wszyscy inni, którzy w jakikolwiek sposób zdobyli ze spowiedzi wiadomości
    o grzechach." Ja z tego rozumiem, że tajemnica wiąże wszystkich z
    wyjątkiem samego penitenta, o którym nic tu nie napisano. Po za tym
    odnoszę wrażenie, że kłopoty ze strony kościoła, to ostatnia rzecz, którą
    przejmuje się sama zainteresowana.