  • 1. Data: 2003-02-23 18:57:29
    Temat: Niesolidny wykonawca mebli-moje prawa
    Od: "Niusia" <d...@p...onet.pl>

    Czy niezgodność wykonanych mebli z projektem jest WADĄ?
    Chcę zakwestionować całość wykonanych mebli. W jakim % muszą być niezgodne z
    projektem, abym mogła to uczynić?
    Z góry dziękuję za odpowiedź!
    Ilona

  • 2. Data: 2003-02-23 21:10:16
    Temat: Re: Niesolidny wykonawca mebli-moje prawa
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Niusia" <d...@p...onet.pl> wrote in message
    > Czy niezgodność wykonanych mebli z projektem jest WADĄ?

    A czy to wazne? Projekt jest zapewne intergralna czescia umowy, a w swietle
    ustawy o szgególnych warunkach sprzedazy konsumenckiej niezgodnosc towaru z
    umowa wystarcza, aby kupujacy mógl : "zadac doprowadzenia go do stanu
    zgodnego z umowa przez nieodplatna naprawe albo wymiane na nowy, chyba ze
    naprawa albo wymiana sa niemozliwe lub wymagaja nadmiernych kosztów. "

    > Chcę zakwestionować całość wykonanych mebli. W jakim % muszą być niezgodne
    > projektem, abym mogła to uczynić?

    Nie ma wymogów co do tego, a zreszta jak chcialabys mierzyc niezgodnosc w
    %??? Jednyne ograniczenie to to, ze nie mozna odstapic o dumowy, gdy
    niezgodnosc jest "nieistotna". W razie sporu bedzie orzekal sad.

    Polecam zreszta cala ustawe, gdzie sa zawarte Twoje uprawnienia i
    ograniczenia :

    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/kon0916.html

    > Z góry dziękuję za odpowiedź!

    Na ma za co

    --
    Depi.

  • 3. Data: 2003-02-23 23:47:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    To głównie zależy od formy projektu.
    Jeśli projekt był wykonany w formie rysunku technicznego, to normy określają
    tolerancje wymiarów, jeśli ich na rysunkach nie podano. Jak nie mieści się w
    tolerancji, to jest źle i do poprawki. Jeśli projekt stanowiły szkice, no to
    wszystko, co będzie do nich podobne, będzie dobre. Wystarczy, że będą
    zachowane proporcje. Jeśli umówiliście się na "gębę", to każde meble będą
    dobre, bo nie można ustalić jakie miały być.
    Nie można określić procentu niezgodności mebli z projektem. Mnie
    przynajmniej żaden wzór do głowy nie przychodzi. Stąd też nie ma sensu
    rozważać, jaki byłby dopuszczalny.

  • 4. Data: 2003-02-24 08:58:16
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in message

    > zachowane proporcje. Jeśli umówiliście się na "gębę", to każde meble będą
    > dobre, bo nie można ustalić jakie miały być.

    Alez skad! Nawet umowa na "gebe" jest umowa i mozna dochodzic swoich
    roszczen z tytulu jej niewykonania i w zadnym wypadku kazde nie beda dobre.

    > Nie można określić procentu niezgodności mebli z projektem. Mnie
    > przynajmniej żaden wzór do głowy nie przychodzi. Stąd też nie ma sensu
    > rozważać, jaki byłby dopuszczalny.

    A tutaj sie zgodze. Procentowo tego obliczyc nie mozna i tak czy inaczej w
    razie braku porozumienia rozstrzygnie o wszystkim sad: czy byla umowa, jaka
    byla jej tresc i czy strony sie z niej wywiazaly.

    Depi.

  • 5. Data: 2003-02-24 20:08:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Ależ skąd! Nawet umowa na "gębę" jest umowa i można dochodzić swoich
    | roszczeń z tytułu jej niewykonania i w żadnym wypadku każde nie będą
    dobre.

    Umowa ustna jest obowiązująca oczywiście. Ale tu dwie uwagi.

    1) Po pierwsze widzę poważny problem praktyczny z udowodnieniem jej treści.
    Zleceniodawca (powód) będzie się upierał, że chciał załóżmy czarne meble, a
    zleceniobiorca (pozwany) oświadczy, że zamówiono u niego białe. Świadków
    pewnie nie było. I co? Umowa jest ważna bez dwóch zdań, tylko że jej treści
    nie sposób udowodnić. Czy dalej uważasz, że białe są złe?

    2) Jeśli wartość mebli przekracza 2.000 zł (z postu nie wynika, ile są
    warte), to powinna być stwierdzona pismem. W takim wypadku nie jest
    dopuszczalne dowodzenie jej treści poprzez przesłuchanie świadków czy stron
    umowy. Wówczas de facto każde meble będą dobre, tyle że on ich nie musi
    brać, bo nie można udowodnić, że zamawiał (podst. prawna: art. 74, 75 kc)

  • 6. Data: 2003-02-25 23:26:27
    Od: "Niusia" <d...@p...onet.pl>

    Witam!!!
    Chciałabym sprecyzować:
    Mam umowę na meble kuchenne, w której napisane jest, iż mają być wykonane
    według projektu.
    Projekt wykonywała ta sama firma. Oczywiście mam go i jest on w skali 1:20.
    Problem polega na tym, że wykonawca sam zmienił wszystkie wysokości i
    szerokości szafek. Obecnie nie mogę pomieścić naczyń kuchennych.
    Odbioru do tej pory nie dokonałam. Ale, ale pobrał tyle zaliczek, iż są one
    równe wartości mebli z umowy. I mówi mi w prost, iż mogę mu zrobić....
    To chyba tyle.
    Pozdrawim
    Ilona

  • 7. Data: 2003-02-26 08:14:53
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Niusia wrote:
> [...]
    > równe wartości mebli z umowy. I mówi mi w prost, iż mogę mu zrobić....

    to jeszcze napisz kiedy zawarłaś umowę i kiedy zostały dostarczone.

    KG

  • 8. Data: 2003-02-26 10:12:23
    Od: "Niusia" <d...@p...onet.pl>

    Zawarta była 03.01.2001r., termin wykonania 01.03.2001r.; meble zostały
    dostarczone 25.02.2002r.

  • 9. Data: 2003-02-26 12:43:26
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Niusia wrote:
    > Zawarta była 03.01.2001r., termin wykonania 01.03.2001r.; meble zostały
    > dostarczone 25.02.2002r.

    Twoje uprawnienia reguluje kodeks cywilny, art.636,637. Jeśli nie
    odebrałaś jeszcze mebli to możesz korzystać z art.636 - wyslij żądanie
    porawienia/właściwego wykonania na pismie z zagrożeniem odstapieniem od
    umowy w przypadku nieuczynienia tego w wyznaczonym przez Ciebie
    terminie; za potwierdzeniem odbioru.
    Potem, jeśli nie poprawi i odstąpisz od umowy możesz zatrzymac meble do
    czasu zaoferowania Ci lub zabezpieczenia zwrotu pieniędzy (też napisz to
    wtedy wykonawcy). Niestety jeśli nie będzie chciał zwrócić dobrowolnie
    pozostanie Ci dochodzenie ich przed sądem, dowiedz się w Inspekcji
    Handlowej o sąd polubowny, jeśli się na niego zgodzi będzie szybciej.
    Ostrożnie z powierzaniem wykonania dzieła innej osobie - warto by wtedy
    mieć opinię rzeczoznawcy, a najlepiej sądowe upoważnienie.

    Art. 636. § 1. Jeżeli przyjmujący zamówienie wykonywa dzieło w sposób
    wadliwy albo sprzeczny z umową, zamawiający może wezwać go do zmiany
    sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin. Po
    bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu zamawiający może od umowy
    odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej
    osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie.

    § 2. Jeżeli zamawiający sam dostarczył materiału, może on w razie
    odstąpienia od umowy lub powierzenia wykonania dzieła innej osobie żądać
    zwrotu materiału i wydania rozpoczętego dzieła.

    Art. 637. § 1. Jeżeli dzieło ma wady, zamawiający może żądać ich
    usunięcia, wyznaczając w tym celu przyjmującemu zamówienie odpowiedni
    termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu
    nie przyjmie naprawy. Przyjmujący może odmówić naprawy, gdyby wymagała
    nadmiernych kosztów.

    § 2. Gdy wady usunąć się nie dadzą albo gdy z okoliczności wynika, że
    przyjmujący zamówienie nie zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim,
    zamawiający może od umowy odstąpić, jeżeli wady są istotne; jeżeli wady
    nie są istotne, zamawiający może żądać obniżenia wynagrodzenia w
    odpowiednim stosunku. To samo dotyczy wypadku, gdy przyjmujący
    zamówienie nie usunął wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego.

    KG