    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nielegalne przekroczenie granicy
    Date: Sun, 14 Nov 2004 11:21:21 +0100

    wiadomości news:cn6i52$2ntb$1@news2.ipartners.pl...

    > OK, hipotetyczna sytuacja - ktoś zwiewa przez 'zieloną granicę',
    > przeszedł już na 'naszą' stronę, a sowieccy... tfu... ZBiRy... tfu...
    > białoruscy pogranicznicy wbrew zasadom strzelają przez granicę próbując
    > delikwenta ukatrupić (powiedzmy, że to był ważny dysydent i koniecznie
    > chcą go wykończyć).
    >
    > Czy na taką ewentualność jakieś oficjalne procedury polskiej SG istnieją?

    Tak. Nota dyplomatyczna. Ewentualnie potraktowanie tego jako napaść na
    Polskę i obrona przy użyciu Wojska. A doraźnie w praktyce patrol SG
    powiadamia drogą radiową strażnicę, a ta powiadamia jej odpowiednik po
    stronie Białorusi, że na ich terenie działają przestępcy strzelający na
    Polską stronę. Białoruskie służby podejmują za nimi pościg lub inne
    przewidziane przez ich wewnętrzne prawo czynności. Polska może żądać wydania
    tych przestępców, ale jeśli są obywatelami Białorusi to najpewniej
    ekstradycja będzie niedopuszczalna przez ich wewnętrzne prawo (którego nie
    znam i trzeba by było sprawdzić).

    I by uprzedzić Twoje pytanie, to wiem, że samemu ostrzelanemu to wiele nie
    pomoże. Ale kwestii decyzji prowadzenia lub nie wojny z Białorusią nie można
    położyć na barkach dowódcy patrolu Straży Granicznej. Odpowiedzenie ogniem
    na taki atak, to już byłaby po prostu wojna. Z tym, że nie możesz tego
    rozpatrywać w kategoriach morderstwa dysydenta, bowiem on w tym momencie
    popełnia przestępstwo nielegalnego przekroczenia granicy. Pościg za nim po
    terytorium Polski powinna podjąć Polska SG.

    > Tak analizując to na chłodno to w grę wchodzi właściwie chyba tylko
    > robienie przez pograniczników za 'żywy mur'. Bo w przeciwnym przypadku
    > incydent gotowy (zwłaszcza, że będzie problem z jednoznacznym
    > udowodnieniem, kto przez granicę strzelał pierwszy).

    Toteż z tego powodu mają we krwi, by przez granicę nie strzelać. O
    przekroczeniu granicy powiadamia się stronę przeciwną, która przystępuje do
    pościgu. Żadnemu pogranicznikowi nawet do głowy strzał w stronę granicy nie
    przyjdzie. Dawniej, jak polska SG miała AKMS na wyposażeniu, to załóżmy była
    większa możliwość przypadkowego incydentu. Obecnie mają raczej broń
    policyjną na nabój pistoletowy łatwiejsze do skontrolowania ognia.
    Prawdopodobieństwo takiego incydentu ze strony Polski jest znikome.
    Białorusini używają nadal pochodnych AK-47, więc załóżmy przypadkowy
    incydent jest bardziej prawdopodobny. ale to raczej nie będzie celowe
    działanie. Za coś takiego z całą pewnością nie zostali by pochwaleni przez
    ich przełożonych.

    No i traktowanie tego jako celowe działanie nie ma sensu. Normalny patrol
    raczej czegoś takiego nie zrobi. Oczywiście można założyć, że w wypadku
    ucieczki jakiegoś "politycznego" ktoś wyda taki rozkaz. Ale to raczej mało
    prawdopodobne, by rozkaz wydano patrolom ichneijszej SG. Po za tym dochodzi
    strona praktyczna. Tak naprawdę, to jeśli goście nie mieli by możliwości
    kontynuowania pościgu przez granice, to użycie broni jest mało praktyczne.
    Strzelanie z broni wojskowej bez przyrządów optycznych przez zziajanego
    pościgiem żołnierza do biegnącego uciekiniera ma sens załóżmy na góra 200
    metrów. Później, to bozia kule nosi. Na spokojne z kałasznikowa można celnie
    do konkretnego człowieka strzelać na załóżmy 400-500 metrów. Ale to już
    majstersztyk, by celnie trafić w cel ruchomy.

    Na miejscu uciekiniera bym się położył w trawie i czekał na Polską Straż
    Graniczną. W leżącego ni ma siły trafić.