    From: Paweł Sakowski <p...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nie zapłacone wynagrodzenie a prawo autorskie ?
    Date: Wed, 28 Sep 2005 20:03:08 +0200

    JK wrote:
    > Wydaje mi się, że przejście praw majątkowych związane jest z
    > wynagrodzeniem dla twórcy,

    Wydaje Ci się. Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy o prawie autorskim prawa
    autorskie do programu stworzonego w stosunku pracy (szczegółowe warunki w
    ustawie) od momentu wciśnięcia pierwszego klawisza przysługują pracodawcy.
    Nie zachodzi tu żadne "przejście".

    > jeśli jest inaczej to prawo autorskie nie
    > chroni autorów. W takim razie to żaden problem zatrudnić programistów
    > sprzedać po cichu program i nie zapłacić za pracę.

    Nie można, bo jest to przestępstwo, a wynagrodzenia można dochodzić przez
    sąd.

    Jeszcze jedno: w przypadku upadłości pracodawcy można pod pewnymi warunkami
    domagać się uznania nieważności sprzedaży praw majątkowych (jako
    wyprowadzania majątku firmy). Szczegóły w ustawach.

    Natomiast zawsze możesz zawrzeć w umowie zapis, że prawa majątkowe do
    programu należą do autora i przechodzą na pracodawcę z chwilą wypłacenia
    całości wynagrodzenia za okres w którym program powstał -- jeśli chcesz
    mieć w ten sposób zabezpieczone własne interesy i druga strona się zgodzi
    na taki warunek.

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>