    From: WAM <n...@n...nopl.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Nazwa zastrzezona (chroniony znak towarowy)
    Date: Mon, 02 Feb 2009 11:33:21 +0100

    On Sun, 1 Feb 2009 01:17:32 +0100, "JG" <j...@n...pl> wrote:

    >Nazwa jest zastrzezona (kat. 540) ale jest to nazwa PRODUKTU danej firmy.
    >Moja nazwa to ma byc nazwa dla dzialalnosci, dodatkowo w zupelnie innej
    >branzy.
    >
    >1.Czy w takim przypadku wolno mi zarejestrowac moja nazwe? (nie widze
    >konfliktu interesow bo nie zamierzam sie pod nich podszywac tym bardziej
    >firma pod konkretny produkt...)
    >
    >2. Jakie sa konsekwencje w momencie jesli ta firma (wlasciciel praw) oskarzy
    >mnie o wykorzystywanie nazwy zastrzezonej? Czy samo uzywanie nazwy jest juz
    >naruszeniem prawa, czy musze zaszkodzic ich interesom?
    Odpowiedz sobie sam - dwa wyroki:

    Wyrok z dnia 30 marca 2005 r.
    Sąd Apelacyjny w Katowicach
    I ACa 1738/04

    Nie jest czynem nieuczciwej konkurencji samo używanie nazwy zbieżnej z
    oznaczeniem innego przedsiębiorstwa, o ile nie wywołuje ono ani też
    wywołać nie może wśród klienteli obu przedsiębiorstw konfuzji co do
    tożsamości obu przedsiębiorstw. Nie istnieje więc możliwość
    wprowadzenia klientów w błąd co do tożsamości przedsiębiorców jedynie
    poprzez używanie określonego oznaczenia.

    Wyrok z dnia 17 czerwca 2004 r.
    Sąd Najwyższy
    V CK 550/03

    Przedsiębiorca może dopuścić się czynu nieuczciwej konkurencji również
    wtedy, gdy działa w innej dziedzinie niż konkurent. Oznacza to, że
    nawet jeśli nie ma między przedsiębiorcami dosłownie rozumianej
    konkurencyjności, to posługiwanie się przez jednego z nich podobnym
    znakiem towarowym czy też podobnym oznaczeniem firmy może się wiązać z
    nieuczciwym wykorzystywaniem renomy drugiego przedsiębiorcy.

    Polecam lekture uzasadnień do obu wyroków :)

    >4. Czy ktos to monitoruje czy rejestrowane dzialalnosci nie sa zastrzezone
    >czy tez dopiero sa problemy gdy wlasciciel praw to zglosi?
    Przy rejestracji dzialalnosci nikt nie monitoruje nazwy.

    WAM
    --
    wielkanoc nad morzem www.nadmorze.pl/wielkanoc
    wczasy nad morzem www.nadmorze.pl