    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Mozna czy nie mozna!!
    Date: Mon, 3 Apr 2006 00:09:22 +0200

    Kris [###k...@p...onet.pl.###] napisał:

> [...]
    > bankomatach wprowadzil ograniczenia w postaci mozliwosci wyplacania
    tylko
    > kwot co 50 PLN tzn z bankomatu mozna wyplacic 50, 100, 150 itd a ja
    np
    > chcialbym wyplacic tylko 40 PLN bo tyle mi zostalo na koncie
    > pan w banku powiedzial ze moge skorzystac z kasy ale za to pobierana
    jest
    > prowizja.
    > Czy moga wprowadzic takie ograniczenia i pobierac w takim przypadku
    > prowizje za wyplacenie pieniedzy w kasie

    Bankomat ma zawsze ograniczenie związane z nominałami w nim
    dostępnymi. Jak nie ma w nim 20 zł, czy 10 zł, to nie ma silnych i Ci
    nie wypłaci. To nie jest kwestia ograniczenia prawnego, tylko
    technicznego.

    > 2. Chialem zatankowac na stacji BP w zawierciu (zaraz przy urzedie
    > miejskim) a ze mialem przy sobie niecale 20 PLN wiec za tyle
    chcialem
    > zatankowac gazu i okazalo sie ze nie da rady bo pani ze stacji
    > powiedziala ze oni leja conajmniej 10 litrow bo inaczej psuje sie
    im
    > pompa i musze conajmniej 10 litrow wlac no i oczywiscie nie
    zatankowalem
    > oczywiscie na innych stacjach mi sie to nie zdarzylo

    Trzeba było pani w okienku powiedzieć, ze masz 20 zł, ale jeśli chce,
    to może Ci zatankować za to nawet 100 litrów. Generalnie teoretycznie
    nie może Ci odmówić sprzedaży, bo to wykroczenie. W praktyce lepiej po
    prostu jechać gdzie indziej i zapamiętać tę stację. W ostateczności
    napiz do Inspekcji Handlowej.

    > 3. czesto mi sie zdaza kupujac jakas rzecz na stacji benzynowej ze
    cena
    > naklejona na naklejce wynosi np 1.20 a jak pani nabije to na kase to
    > wyskakuje 1.25 albo 1.3 oczywiscie jesli zauwaze to interweniuje i
    > kupuje za tyle ile jest napisane na etykiecie ale co zrobic jak
    pani
    > sie uprze ze jednak musze zaplaci tyle ile na kasie wybilo

    To jest znowu wykroczenie. Ale przecież nie będziesz się z idiotą bił
    o 5 groszy. Natomiast możesz napisać pismo albo zatelefonować do
    właściwej miejscowo Inspekcji Handlowej. Lubią takie sprawy. tylko
    zapamiętaj o który artykuł chodzi. Wyjątek tutaj stanowią papierosy.
    Tutaj sprzedaż po cenie wyższej, niż cena na opakowaniu stanowi
    wykroczenie skarbowe.

    > 4. w niektorych obiektach gdzie mozna placic karta widnieje ladny
    napis
    > przy kasie ze platnosc karta mozliwa przy zakupie powyzej
    okreslonej
    > kwoty czy to jest zgodne z prawem
    > to sa 4 sytuacje ktore ostatnio mi sie zdazyly
    > w zwiazku z tym chcialem zapytac czy sa one zgodne z prawem?
    > wydaje mi sie ze sytuacja 2,3 i 4 jest niezgodna z prawem i
    sprzedawca
    > nie ma prawa w ten sposob postapic ale moge sie mylic co do
    pierwszej
    > nie wiem niestety

    Ty masz umowę ze swoim bankiem. Z regulaminu obsługi nie wynika, by
    były jakieś ograniczenia. Z tego też powodu moim zdaniem najlepiej
    pisać pismo do swojego banku żądając wyjaśnienia. Zarówno, gdy nie
    chcą przyjąć karty, jak i wówczas, gdy załóżmy doliczają prowizję za
    płatność kartą. Bank Twój będzie miał o wiele większą siłę przebicia.
    Pewnie zwróci się o wyjaśnienie do odpowiedniego operatora, a ten do
    sklepu. generalnie w umowach o obsługę terminali są zawarowane pewnie
    jakieś sankcje za niewywiązywanie się z umowy.

    > co zrobic zeby sie bronic przed takim postepowaniem?
    > na co sie powolac?
    > do kogo zadzwonic? policja, inspekcja handlowa?

    To z reguły są groszowe sprawy. Moim zdaniem nie warto robić zadymy,
    tym bardziej że handryczenie się z kasjerką najczęściej nie ma
    większego sensu, bo ktoś jej tak kazał to sprzedawać.