    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Liczniki wody - kto płaci za wymianę.
    Date: Thu, 22 May 2008 00:26:21 +0200

    On Wed, 21 May 2008, Arek wrote:

    > No i tak jest, umowy są spisane indywidualnie z mieszkańcami.
    > Jednak w umowie jest zapis, że koszt wymiany i utrzymania liczników
    > indywidualnych pokrywa odbiorca.
    > Czy to jest zgodne z prawem?

    Zastrzeżenia:
    - piszę "z głowy czyli z niczego"
    - świadomość stanu prawnego mam sprzed ładnych paru lat, nie
    aktualizowałem bo nie miałem potrzeby.
    Ale może kogoś sprowokuję ;) więc... spróbujmy.

    AFAIR było tak, że ze względu na masowe stosowanie liczników zbiorczych
    za socjalizmu (bo taka była logika, taniej o licznik, a koszty się
    równo podzieli :>) nie zdecydowano się na obowiązkowe ich stosowanie
    w istniejących instalacjach, MIMO (nawet) rozliczania indywidualnego
    (stosowane były ryczałty, zresztą dość wysokie).

    Oczywiście wprowadzenie w takim układzie *zakazu* stosowania liczników
    byłoby absurdem. A wprowadzenie obowiązku założenia ich "wszędzie
    do 31.XII.2000 r" (data przykładowa) skończyło by się porażką
    (i najwyższymi cenami liczników na świecie).
    Dopuszczono więc zakładanie licznika przez odbiorcę.
    Ale już BEZ tego wynalazku, znanego z energetyki "to pociągnijcie
    sobie kabel a potem przekażecie go nieodpłatnie nam" :P
    Czyli licznik w takim przypadku pozostawał własnością odbiorcy.
    Oczywiście odbiorca musi wtedy dbać aby był "przepisowy" (np.
    legalizowany stosownie do okresu ważności legalizacji).

    Nie wiem, czy okresy przejściowe już upłynęły, ale taki zapis
    w umowie jak podajesz wcale mnie nie dziwi :)
    Za to popatrz sobie (w ich warunkach, często są na stronie www
    dostawców) ile zapłacisz, jeśli to dostawca wody będzie Ci utrzymywał
    licznik. Bo pewnie doliczy do abonamentu, nie?

    pzdr, Gotfryd
    (mała wspólnota bez indywidualnych umów)