    From: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kwasniewski wybral Marcinkiewicza?
    Date: Mon, 31 Oct 2005 16:27:35 +0100

    Sabina Redlarska wyskrobał(a):
    > Nie do końca.
    > "Desygnować" to wg Kopalińskiego "wyznaczać". To słowo mi się może
    > niesłusznie kojarzy z "wybierać".
    > Może więc mi wytłumaczycie co znaczy "desygnacja". Czy to w tym wypadku
    > oznacza, że ktoś (kto konkretnie?) wybrał Marcinkiewicza i Kwaśniewski po
    > prostu musiał go desygnować, cokolwiek to znaczy?

    Prezydent wskazuje Sejmowi kandydata na premiera i od Sejmu zależy czy
    kandydat ten uzyska akceptację i zostanie premierem. Desygnacja to wskazanie
    kandydata.

    > Wczoraj na wykładzie z prawa administracyjnego, zostało to przedstawione w
    > ten sposób, że wyszło na to, że w wyborze premiera mogą wystąpić 3 etapy:
    > 1. Prezydent desygnuje premiera
    > 2. Jeśli rząd nie dostanie wotum zaufania, premiera wybiera Sejm
    > 3. Jeśli znowu nie będzie wotum zaufania, inicjatywa wraca do prezydenta
    > (4. Ewentualne nowe wybory.)
    >
    > Ale jak próbuję zrozumieć ten kawałek Konstytucji, to mi wychodzi na to że
    > to nie są _kolejne_ etapy (1-3), tylko alternatywy.

    To są etapy całej procedury zwanej powołaniem rządu. Każdy kolejny etap
    odbywa się, gdy poprzedni się nie uda. Gdy premier zostanie powołany w
    pierwszym podejściu, to nie są potrzebne kolejne.
    Najpierw kandydata wskazuje prezydent i Sejm go akceptuje lub nie. Gdy go
    nie zaakceptuje, to prawo wskazania kandydata przechodzi na Sejm. Po
    wskazaniu kandydata przez Sejm, następuje jego akceptacja lub nie. Gdy drugi
    raz nie będzie akceptacji Sejmu, prawo wskazania kandydata na premiera wraca
    do Prezydenta. Gdy trzeci raz nie będzie akceptacji, Prezydent rozwiązuje
    Sejm i rozpisuje nowe wybory.

    > Czy jakiś znawca tematu może mi wytłumaczyć, jak to jest z tym wyborem
    > premiera? Czy Prezydent tak naprawdę ma tu cokolwiek do gadania czy tylko
    > dopełnia formalności?

    Teoretycznie jakby się Prezydent uparł to mógłby desygnować na premiera
    każdego, nawet niekoniecznie posła. Mógłby to być np. pan Stefan, stały
    bywalec sklepu monopolowego w Borkach Małych pod Kaliszem. Tylko w praktyce
    tego nie zrobi, bo taki kandydat nie uzyska żadnego poparcia Sejmu. Tak więc
    w praktyce zanim desygnuje premiera rozmawia ze zwycięską partią (partiami)
    na temat przyszłego kandydata, gdyż zwykło się desygnować tylko takiego,
    który ma realne szanse na popracie w Sejmie (czytaj: zostaje zgłoszony przez
    zwycięzców wyborów).

    --
    Bartek Gliniecki