    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kupilem monitor - okazal sie niesprawny...
    Date: Mon, 2 May 2005 06:29:55 +0200

    Użytkownik "Przemek R..."
    .pl> napisał w
    wiadomości news:d53fi3$kk$1@inews.gazeta.pl...

    > Wiesz, jezeli bedzies miec dowod na to ze osoba jest Ci winna
    pieniadze to
    > takie
    > wezwanie do zaplaty stanowi tylko mily gest z Twojej strony :)

    W niektórych wypadkach jest wymagane parwem. W większości wypadków bez
    niego mozesz mieć kłopot z zasądzeniem kosztów procesu. Tak więc to nie
    tylko grzeczność.

    > Cofnijmy sie ciut. Dojdzmy do sytuacji gdy to zadluzenie powstalo.
    > Powiedzmy ze zawarles umowe kupna, platnosc w ciagu 2 tygodni.
    > Masz umowe, pieknie wydrukowana, jednak nie ma na niej podpisu
    > drugiej strony. Czy to mozna uznac za dowod zawarcia umowy?

    To silnie zależy od okoliczności. Jeśli dowiodę, że dostarczyłem te
    rzeczy. Będzie świadek, ze umowa na takich warunkach była zawarta, tylko
    jej podpisany egzemplaż zginął. Ja bym w każdym razie nie generalizował.
    oczywiście lepiej, by była pdopisana przez obydwie strony.

> [...]
    > sama pokrzywdzona,
    > bo to jest tylko przedstawienie sytucji przez jdna ze stron a nie
    > udowodnienie winy oskarzonemu.
    > Wtedy sedzia bawi sie "w Boga" decydujac o czyims zyciu przez
    "widzimisie"
    > .
    > A tak nie moze byc.
    >
    > Takie "dowody" powinny zatrzymywac sie na etapie analizy przez
    > policje/prokurature, a potwierdzenie,
    > w tym przypadku przez QXL'a zgodnosci wydruku (oczywiscie z podpisami,
    > pieczatkami firmy) mozna uznac za dowod
    > w pelnym tego slowa znaczeniu i oddac ocenie sadowi.

    Poprzestajmy na tym, że w praktyce sądy uznają tego typu dowody.