    From: Fonon <f...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kto nie moze byc swiadkiem w postepowaniu cywilnym?
    Date: Tue, 27 Jan 2009 19:21:04 +0100

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Znam jeden odmienny przykład sprzed lat. Postępowanie karne o
    oszustwo > na szkodę firmy pośredniczącej w udzielaniu kredytów.

    Pytanie dotyczy postępowania cywilnego

    > osoba pierwotnie przesłuchana jako przedstawiciel pokrzywdzonego
    > przestała pracować w tej firmie, ale i samą spółkę z oo. po prostu
    > zlikwidowano. Wezwana w charakterze pokrzywdzonego kobieta
    > poinformowała o tym sąd. Sąd po chwili zastanowienia orzekł, że
    > pokrzywdzony musi być i postępowanie się nadal toczyło :-)

    Logiczne.

    > Z mojego doświadczenia wynika, że tu jest pewien dualizm. Jeśli
    > członek zarządu ma bezpośrednią wiedzę o zdarzeniu, to bywa świadkiem.
    > A jeśli li tylko reprezentuje osobę prawną, to nie jest świadkiem.

    No właśnie, ale jako członek zarządu (lub innego organu) może mieć nie
    tylko wiedzę o zdarzeniu, ale też być jego uczestnikiem. Sytuacja
    procesowa świadka i strony może mieć więc znaczenie w kontekście
    składania zeznań. Można również wyobrazić sobie, że w trakcie procesu
    członek zarządu zostanie odwołany (z zarządu) na czas zeznawania (jako
    świadek) i powołany ponownie po złożeniu zeznań, a wtedy będzie znów
    stroną. Czy się mylę?
    Do tego pozostaje problem osób - członków innych organów (np. rad
    nadzorczych).
    F.