    From: "Andrzej_K" <n...@b...tak.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kto może postawić znak drogowy?
    Date: Wed, 28 May 2008 07:52:20 +0200

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Przyznam że na owe "inne drogi" (art.2.16) uwagi nigdy nie zwróciłem.
    > Jeśli tak jest, to myk byłby bardzo przydatny :)
    > Może ktoś zapodać jakiś namiar na bliższe objaśnienie, że taka
    > konstrukcja nie zawiera pułapek?

    Kiedyś gdzieś (google) znalazłem taki opis:

    Strefą zamieszkania w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 16 ustawy
    Prawo o ruchu drogowym (w skrócie p.r.d. - Dz. U. z 2003 r.
    Nr 58, poz. 515 z późn. zm.) jest obszar obejmujący drogi
    publiczne lub inne drogi (np. drogi wewnętrzne), na którym
    obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i
    wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi.
    Wjazd do takiej strefy oznaczany jest znakiem drogowym
    "D-40", zaś wyjazd znakiem "D-41". Istotne jest to, że z mocy
    art. 1 cytowanej ustawy w takiej strefie mają zastosowanie
    jej przepisy (również te porządkowe), a ponadto:

    . W strefie zamieszkania pieszy nie musi korzystać z chodnika
    lub drogi dla pieszych, ale może poruszać się po całej szerokości
    drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem (art. 11 ust. 5 p.r.d.);
    . Wyjazd ze strefy zamieszkania na drogę traktowany jest jako
    włączanie się do ruchu (art. 17 ust. 1 pkt 1 p.r.d.) więc kierujący
    wyjeżdżający ze strefy zamieszkania na drogę jest zobowiązany
    ustąpić pierwszeństwa innemu uczestnikowi ruchu;
    . Dopuszczalna prędkość pojazdu w strefie zamieszkania wynosi
    20 km/h (art. 20 ust. 2 prd);
    . Zabroniony jest postój pojazdu w innym miejscu aniżeli wyznaczone
    w tym celu (art. 49 ust. 2 pkt. 4 prd);
    . Zarządzanie ruchem na drogach w strefie zamieszkania, z
    wyjątkiem dróg publicznych, należy do podmiotów zarządzających
    tymi drogami (art. 10 ust 7 p.r.d). *Wprowadzenie strefy zamieszkania*
    *powoduje, że organy porządku publicznego (Straż Miejska, Policja) są*
    *tym samym uprawnione do egzekwowania również przepisów*
    *porządkowych p.r.d. włącznie z zakładaniem blokad na koła oraz*
    *usuwaniem pojazdów na koszt właściciela - na zasadach ogólnych*
    *określonych w ustawie Prawo o ruchu drogowym i w stosownych*
    *przepisach wykonawczych*

    --
    Pozdrawiam - Andrzej_K.
    "...czasy są ciężkie, kobiety drogie, a dzieci łatwe