  • 1. Data: 2006-06-24 20:53:06
    Temat: Konsekwencje braku skutecznego powiadomienia
    Od: "bart" <b...@w...pl>

    Witam wszystkich,

    mam taką sytuacje: zarządca wspólnoty mieszkaniowej został ponad rok temu
    ustnie poinformowany przeze mnie o moim nowym adresie korespondencyjnym,
    który jest inny, niż adres zameldowania. Niestety, cały czas przesyłki
    wysyłane były na adres zameldowania, wskutek czego większość listów
    nie-poleconych zaginęła. Zarządca na moje kilkukrotne ustne protesty
    reagował przeprosinami, tłumaczył to niedopatrzeniem, niedoświadczeniem
    pracownika, ale i tak korespondencja szła na adres zameldowania, a nie na
    korespondencyjny. W końcu zdenerwowałem się i dwa miesiące temu złożyłem mu
    pisemne oświadczenie co do właściwego adresu dla korespondencji. Niedawno
    otrzymałem wreszcie pismo od zarządcy na poprawny adres, ale jest w nim
    informacja o powstaniu zaległości w moich opłatach eksploatacyjnych lokalu.
    Po wyjaśnieniu okazało się, że w międzyczasie (od stycznia) wzrósł czynsz i
    zarządca wysłał zawiadomienie o tym fakcie listem zwykłym - na adres
    zameldowania..... List do mnie nie dotarł i cały czas płaciłem starą stawkę
    czynszu - stąd narastające zaległości. Teraz zarządca domaga się ode mnie
    karnych odsetek za zwłoke w opłatach (za ich nie opłacaną część).
    Oczywiście - nie zamierzam płacić odsetek za zaległości powstałe nie z mojej
    winy. Szukam więc paragrafu mówiącego o braku skutecznego powiadomienia mnie
    przez zarządcę lub o powiadomieniu wadliwym - jest coś takiego, na co mogę
    się powołać? O kwestii powiadomień skutecznych w postępowaniu
    administracyjnym mówi fragment KPA, ale to
    chyba w moim przypadku nie ma zastosowania? Proszę o drobną podpowiedź.....

    Pozdrawiam, bart

  • 2. Data: 2006-06-25 08:00:47
    Od: "Lookasik" <l...@c...poczta.fm>

    Użytkownik "bart" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam wszystkich,
    >
    > mam taką sytuacje: zarządca wspólnoty mieszkaniowej został ponad rok temu
    > ustnie poinformowany przeze mnie o moim nowym adresie korespondencyjnym,

    Potrafisz to wykazac ???

  • 3. Data: 2006-06-25 10:34:57
    Od: "bart" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Lookasik" <l...@c...poczta.fm> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "bart" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Potrafisz to wykazac ???

    Nie mam w ręku żadnego dokumentu, ale z drugiej strony zarządca -
    przynajmniej w tej chwili i w ustnej formie - potwierdza, że wiedział o
    adresie do korespondencji, ale z różnych przyczyn z niego nie korzystał.

    Naliczanie odsetek tłumaczy posiadaniem jakiegoś programu komputerowego do
    obsługi współnoty mieszkaniowej, który wszystko robi z automatu i skoro
    odsetki już są naliczone, to mam płacić.

  • 4. Data: 2006-06-25 11:36:28
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 24 cze o godzinie 22:53, na pl.soc.prawo, bart napisał(a):

    > Po wyjaśnieniu okazało się, że w międzyczasie (od stycznia) wzrósł czynsz i
    > zarządca wysłał zawiadomienie o tym fakcie listem zwykłym

    Potrafi to zarządca udowodnić że Ciebie poinformował w formie pisemnej o
    zmianie stawki czynszu?
    Takie informacje doręcza się albo przez "umyślnego", albo co najmniej
    poleconym (rejestrowanym), najlepiej z ZPO.

    > jest coś takiego, na co mogę się powołać?

    Na brak informacji o wzroście opłat czynszowych.
    Nadawca (zarządca) nie ma potwierdzenia że wysłał taką informacje (bez
    względu na jaki adres).
    Chyba że np w Umowie macie klauzule że dopuszcza się inne formy informacji
    nt zmian cen - np poprzez wywieszenie na klatce schodowej.
    Choć to tez można by obalić - przecież nie masz obowiązku odwiedzania
    klatki schodowej w której masz swoje mieszkanie - w którym nie
    zamieszkujesz z różnych względów.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany
    http://www.elektro-instal.com/smieszne/

  • 5. Data: 2006-06-25 19:11:33
    Od: "bart" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Artur Ch." <s...@r...pbz> napisał w wiadomości

    > Potrafi to zarządca udowodnić że Ciebie poinformował w formie pisemnej o
    > zmianie stawki czynszu?

    Nie. Ma on jedynie książkę korespondencji wysłanej, z której wynika, że list
    poszedł w formie zwykłej i na niewłaściwy adres. Książka nie jest oczywiście
    żadnym dokumentem urzędowym, gdyż nie ma tam np. potwierdzeń z poczty.

    > Takie informacje doręcza się albo przez "umyślnego", albo co najmniej
    > poleconym (rejestrowanym), najlepiej z ZPO.

    No właśnie, to jest ważny punkt.

> [...]
    > Chyba że np w Umowie macie klauzule że dopuszcza się inne formy informacji
    > nt zmian cen - np poprzez wywieszenie na klatce schodowej.

    Nie ma takiej klauzuli. Tak więc - informacja o podwyżce musi być przesłana
    w sposób rejestrowany?

  • 6. Data: 2006-06-25 19:36:23
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    bart napisał(a):

    > Nie ma takiej klauzuli. Tak więc - informacja o podwyżce musi być
    > przesłana w sposób rejestrowany?

    Nie ma takiego obowiązku.

    M.

  • 7. Data: 2006-06-25 20:06:56
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Nie ma takiego obowiązku.

    Obowiązku nie ma, tylko teraz zarządca ma w razie czego problem z
    wykazaniem, że lokatora o podwyżce powiadomił.

  • 8. Data: 2006-06-26 03:47:43
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 25 cze o godzinie 21:36, na pl.soc.prawo, Maciej Bebenek napisał(a):

    > Nie ma takiego obowiązku.

    Zgadza się.
    Tak czysto dla żartu - powiedz nam proszę Maciej, kiedy to ten zarządca
    wysłał tą informację i ... gdzie ją wysłał, do kogo?
    Zarządca nie ma żadnego argumentu, który by świadczył iż poinformował on
    naszego pytającego.
    Chyba że złym tokiem rozumuję - i to zarządca "jest na prawie" ;)

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany
    http://www.elektro-instal.com/smieszne/

  • 9. Data: 2006-06-26 06:21:02
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Artur Ch. napisał(a):

    > Zgadza się.
    > Tak czysto dla żartu - powiedz nam proszę Maciej, kiedy to ten zarządca
    > wysłał tą informację i ... gdzie ją wysłał, do kogo?

    Nie ma co żartować ;-) Pytanie było utrzymane w kategorii "czy takie
    powiadomienie jest nieważne", a odpowiedź brzmi - nie.

    > Zarządca nie ma żadnego argumentu, który by świadczył iż poinformował on
    > naszego pytającego.

    Zgadza się. Również pytający nie ma żadnego potwierdzenia, że zawiadomił
    o zmianie adresu. Remis. 1:1. Dalej, jako, że odsetki za 5 miesięcy nie
    stanowią jakiejś zawrotnej kwoty, należy teraz rozważyć, komu i co się
    bardziej opłaca. Pamiętaj, że wspólnota ma większe możliwości
    dochodzenia swoich należności, niż druga strona ich kwestionowania, więc
    dalsze rade powinny iść w tę stronę.

    > Chyba że złym tokiem rozumuję - i to zarządca "jest na prawie" ;)

    Bo jest, dopóki ktoś tego skutecznie nie zakwestionuje. Zawiadomienie o
    podwyżce opłat jest skuteczne, jeżeli druga strona je zaakceptowała, np.
    poprzez wpłatę powiększonej opłaty. Nie musi nawet go otrzymywać ;-)
    To, że np. za dwa miesiące stwierdzi, że jest inaczej i że powiadomienie
    nadesłane listem zwykłym nie jest ważne, jest absurdem. Podobny sposób
    postępowania (zresztą sam o tym pisałeś), to "zwyczajowo przyjęty sposób
    powiadamiania".

    M.

  • 10. Data: 2006-06-26 09:44:57
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 26 cze o godzinie 08:21, na pl.soc.prawo, Maciej Bebenek napisał(a):

    > Zgadza się. Również pytający nie ma żadnego potwierdzenia, że zawiadomił
    > o zmianie adresu Remis. 1:1.

    Ale akurat to nie ma zbyt dużego znaczenia w tej sprawie. Nie ma 1:1.
    Jest 1:0 dla pytającego. Nie ważne na jaki adres miała pójść przesyłka -
    ważne że wysyłający nie ma potwierdzenia jej nadania. Gdyby miał dowód
    nadania to adres i powiadomienie zarządcy przez pytającego miałoby
    znaczenie. W chwili obecnej wydaje mi się że na "prawie jest pytający"

> [...]
    > bardziej opłaca. Pamiętaj, że wspólnota ma większe możliwości
    > dochodzenia swoich należności, niż druga strona ich kwestionowania, więc

    Zakładam że pytający nie ma na myśli wywinięcie się od płacenia, tylko
    chodzi mu o brak informacji o podwyżce oraz o odsetki których nie powinien
    płacić.

    > Bo jest, dopóki ktoś tego skutecznie nie zakwestionuje. Zawiadomienie o
    > podwyżce opłat jest skuteczne, jeżeli druga strona je zaakceptowała, np.
    > poprzez wpłatę powiększonej opłaty. Nie musi nawet go otrzymywać ;-)

    Ale pytający nie uiszczał podwyższonej opłaty.

    > To, że np. za dwa miesiące stwierdzi, że jest inaczej i że powiadomienie
    > nadesłane listem zwykłym nie jest ważne, jest absurdem.

    Ale pytający nie twierdzi po dwóch miesiącach że nie otrzymał informacji o
    podwyżce - po dwóch miesiącach dopiero poinformował listownie zarządce o
    NOWYM miejscu zamieszkania.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423