    From: " roburkov" <r...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Komornik+ucieczka+zajęcie auta
    Date: Sun, 6 Feb 2005 13:54:53 +0000 (UTC)

    Jacek Mleczarz <s...@n...pl> napisał(a):

    > Witam
    > Dziś rano zapukał do mnie asesor komornika z informacją, że zatrzymuje na
    [..]

    Witam

    Moim skromnym zdaniem komornik w zasadzie postapil prawidlowo.

    Zajecie samochodu nastapilo juz podczas jego pierwszej wizyty, kiedy to
    zapewne sporzadzono protokol zajecia(art. 847 kpc). Pierwsze usilowanie
    odholowania samochodu bylo proba odebrania rzeczy zajetej dluznikowi(czyli
    Tobie) i oddanie jej pod dozor osoby trzeciej w rozumieniu art 855 kpc.
    Dokumenty, ktore otrzymales od wierzyciela nie powoduja zawieszenia ani
    umorzenia egzekucji. Do tego potrzebny jest odrebny wniosek korporacji
    ubezpieczeniowej złożony bezpośrednio komornikowi. Komornik musi stosowac sie
    do tresci tytulu wykonawczego, niemniej, zgodnie z trescia art. 822 k.pc.
    powinien wstrzymac sie z dokonaniem czynnosci egzekucyjnych. W mojej opinii
    odholowanie samochodu bylo jedynie dokonczeniem czynnosci uprzednio
    rozpoczetej, co nie podpada pod ten przepis, ale kwestia ta moze byc oceniona
    inaczej... Na odholowaniu samochodu komornik powinien poprzestac i nie
    podejmowac dalszych dzialan.

    Nie radze eksperymentowac z organami scigania. Nie jestem karnista, ale wydaje
    mi sie, ze Twoj czyn wypelnia znamiona sciganego z urzedu przestepstwa z art.
    300p2 kk w zw. z art. 13p1 kk, tj. conajmniej usilowanie udaremnienia
    wykonania orzeczenia sadowego przez usuniecie zajetego skladnika majatku.
    Orzecznictwo przyjmuje, ze przepis ten penalizuje takze zachowania podjete
    przez osobe nieprowadzaca DG. Wiec gdyby sie uprzec to...

    Zdaniem moim ciazy na Tobie obowiazek poniesienia kosztow holowania(art. 39
    ust. 2 pkt. 3 ustawy o komornikach sadowych i egzekucji). Co do powinnnosci
    zwrotu godzinowych kosztow pracy komornika nie wypowiadam sie, bo nie znam
    dokladnie stanu faktycznego, ale poczytaj sobie art. 8 cyt. ustawy w zw. z
    art. 770 kpc.

    Przy umorzeniu na wniosek wierzyciela zasada jest taka, ze dluznik ma poniesc
    wszystkie koszty egzekucji nalezne komornikowi.

    Jezeli mimo wszystko chcesz skarzyc czynnosc komornika to masz na to 7 dni od
    daty jej dokonania. Skarge wnosi sie do sadu rejonowego, wpis to wydatek 50
    zl. Fakt, trzeba czekac 2-3 miesiace, chociaz widzialem juz takie
    postepowania, w ktorych sad rozpoznal sprawe merytorycznie dopiero po 9
    miesiacach od daty wplywu. Skarga bedzie rozpoznawana wg przepisow
    dotychczasowych, obowiazujacych do 5 lutego br.

    roburkov