  • 1. Data: 2008-07-07 19:19:55
    Temat: Kilka pytan o testament...
    Od: "Zajawka" <z...@p...onet.pl>

    Witam!

    Mam kilka pytań odnośnie testamentu i związanymi z nim formalnościami:

    1. w jakim terminie od chwili zgonu testament może być odczytany?

    2. czy testament, w którym matka pozostawiała swoją część domu i działki na
    rzecz jednego z synów w zamian za opiekę nad schorowanym drugim synem jest
    wazny, jeśli spadkobierca nie wypełnił warunków testamentu, tzn. nie
    zagwarantował opieki bratu, a pozostałemu rodzeństwu oznajmił, że zrzekł się
    testamentu?

    3. Wspomniany wyżej brat zmarł, pozostawiając po sobie testament, w którym
    zapisuje swój majątek na rzecz brata, któremu również dostała się część
    zmarłej matki. Zmarły był osobą ubezwłasnowolnioną, więc ten testament nie
    jest ważny, są odpowiednie dokumenty do podważenia. Czy w takim układzie dom
    po nim - był bezdzietnym kawalerem, należy się rodzeństwu? Czy jeśli jedna
    osoba wyrazi sprzeciw, to dom nie zostanie sprzedany?

    pozdrawiam

    Zajawka

  • 2. Data: 2008-07-08 15:00:41
    Temat: Re: Kilka pytan o testament...
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Zajawka pisze:

    > 1. w jakim terminie od chwili zgonu testament może być odczytany?

    Kiedy się "odnajdzie". W zasadzie nie ma terminu.

    > 2. czy testament, w którym matka pozostawiała swoją część domu i działki na
    > rzecz jednego z synów w zamian za opiekę nad schorowanym drugim synem jest
    > wazny,

    Art. 962 kc + 964 kc a może nawet 975 kc (zależy od dokładnej treści
    testamentu).

    > jeśli spadkobierca nie wypełnił warunków testamentu, tzn. nie zagwarantował opieki
    bratu,

    Art. 985 kc.

    > a pozostałemu rodzeństwu oznajmił, że zrzekł się testamentu?

    To co gada rodzeństwu nie ma znaczenia.

> [...]
    > jest ważny, są odpowiednie dokumenty do podważenia. Czy w takim układzie dom
    > po nim - był bezdzietnym kawalerem, należy się rodzeństwu?

    Art. 932 i następne kc.

    > Czy jeśli jedna osoba wyrazi sprzeciw, to dom nie zostanie sprzedany?

    Nie rozumiem, na co niby sprzeciw ??

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 3. Data: 2008-07-08 16:54:34
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik "Zajawka" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam!
    >
    > Mam kilka pytań odnośnie testamentu i związanymi z nim formalnościami:
    >
    > 1. w jakim terminie od chwili zgonu testament może być odczytany?

    Ach te amerykańskie filmy :). Testamentu się nie odczytuje tylko składa w
    sądzie spadku.

> [...]
    > zagwarantował opieki bratu, a pozostałemu rodzeństwu oznajmił, że zrzekł

    Zapis z warunkiem jest z założenia nieważny

> [...]
    > dom po nim - był bezdzietnym kawalerem, należy się rodzeństwu? Czy jeśli
    > jedna osoba wyrazi sprzeciw, to dom nie zostanie sprzedany?

    Do zwykłej sprzedaży potrzeba zgody wszystkich współwłaścicieli. Ale jeśli
    założy się sprawę o zniesienie współwłasności to sąd może m.in. postanowić o
    jego sprzedaży.

  • 4. Data: 2008-07-08 17:20:43
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    William pisze:

    > Testamentu się nie odczytuje tylko składa
    > w sądzie spadku.

    No i w sądzie się między innymi odczytuje (otwarcie i *ogłoszenie*).

    > Zapis z warunkiem jest z założenia nieważny

    Bzdury gadasz (art. 975 kc).

    --
    @2008 Johnson
    "Jest coraz gorzej..."

  • 5. Data: 2008-07-09 07:34:02
    Od: "Zajawka" <z...@p...onet.pl>

    > Nie rozumiem, na co niby sprzeciw ??

    To dość skomplikowane... Brat-spadkobieca wyznaczony rzekomo w testamencie,
    chce jak najszybciej sprzedać dom, który mieści się o ponad 120 km od jego
    miejsca zamieszkania. Część rodzeństwa liczyła na to, że dom - ich dom
    rodzinny, w którym się wychowali, będzie stał dla wszystkich, żeby mogli
    spędzać tam urlopy i weekendy. Najbardziej liczyła na to najmłodsza siostra,
    która przez ostatnie lata opiekowała się chorą matką, a po jej śmierci
    bratem, a przez ostatnie miesiące większość czasu spędzała w szpitalu,
    ponieważ brat leżał pod respiratorem. Powstało dość nieprzyjemne
    zamieszanie...