  • Data: 2006-01-06 14:07:26
    Temat: Re: KC - jaki to paragraf...
    Od: kam <#k...@w...pl#> szukaj wiadomości tego autora

    Johnson napisał(a):
    > Nawet jeśli nie wiadomo konkretnie kto to był to PKP nie odpowiada. Nie
    > wydaje mi się że PKP musi udowodnić, konkretnego sprawcę. Wystarczy że
    > wiadomo że istnieje ktoś 3-y kto jest wyłącznie winny zdarzeniu.

    Ale wtedy powstaje pytanie czy można mu przypisać winę. A ponieważ bez
    możliwości wskazania tej osoby nie można tego ustalić, to PKP nie będzie
    zwolnione od odpowiedzialności. Tak przynajmniej G.Bieniek w komentarzu
    do kc: "Wina osoby trzeciej musi zawierać - podobnie jak wina
    poszkodowanego - elementy subiektywne, a jej zachowanie stanowi wyłączną
    przyczynę szkody. Stąd też ,,ustalenie i przypisanie winy osobie
    trzeciej, której działanie miało być wyłączną - w rozumieniu art. 435 §
    1 k.c. - przyczyną powstania szkody, związane jest zawsze z konkretnie
    oznaczonym podmiotem. Niezidentyfikowanie tego podmiotu jest
    równoznaczne z upadkiem wskazanej przesłanki egzoneracyjnej. Anonimowość
    sprawcy nie pozwala bowiem na wyłączenie go z kręgu osób, za zachowanie
    których odpowiedzialność ponosi prowadzący zakład (art. 429 i 430 k.c.),
    a także spośród kręgu osób korzystających z ustawowego unormowania
    nieodpowiedzialności, skoro nie można ich w ogóle (w znaczeniu
    subiektywnym) obarczyć winą (art. 426 i nast. k.c.)" (por. wyrok SN z 18
    października 1982 r., I CR 160/82, OSPiKA 1985, nr 12, poz. 224; tak
    samo w wyroku SN z dnia 8 listopada 1988 r., II CR 315/88, OSPiKA 1990,
    nr 10, poz. 217)."

    KG

    KG