  • Data: 2003-11-20 20:22:37
    Temat: Re: Jak to wyglada w praktyce?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Wiem o tym. Ale nie zakładam aby policjanci w ciemno przjęli że
    obrażenia są
    > poniżej 7 dni. Przyjmuję że nie ma ciężkich obrażeń (czas zwolnienia
    > lekarskiego nie ma znaczenia)..
    > Przyjęcie mandatu przez sprawcę bedzie też żelaznym dowodem na jej winę
    a 7
    > dniowy czas na odwołanie i jego niewykorzystanie świadczy o tym że
    > przyjmując mandat nie była w szoku.

    Jeśli policjanci przyjęli winę kobiety, to długotrwałość jej obrażeń nie
    miała najmniejszego znaczenia w ocenie prawnej zaistniałej sytuacji,
    albowiem odpowiada się za ewentualne obrażenia u innych osób. Zresztą,
    skoro kierujesz się w stronę postępowania mandatowego, to mandat nakłada
    się z reguły na miejscu, a więc trudno, by policjanci byli w stanie
    przewidzieć ile dni będzie chora ta kobieta, tak więc jej choroba wpływu
    na mandat mieć nie mogła z przyczyn oczywistych.

    Gdyby uznali winę tego mężczyzny, to wówczas by nie mógł dostać mandatu,
    albowiem trzeba by było wykonać czynności, jak do wypadku drogowego, więc
    oględziny i przesłuchać ewentualnych świadków i oczekiwać na wynik badania
    lekarskiego. Gdyby się okazało, że kobiecie nic wielkiego się jednak nie
    stało, to wówczas umorzono by postępowanie przygotowawcze (czasem jeszcze
    przed wszczęciem) i w zależności od terminu albo nałożono mandat, albo
    skierowano sprawę do sądu grodzkiego z wnioskiem o ukaranie.

    Cała rzecz w tym, że ja odnoszę wrażenie, że tam musiały się ujawnić
    później jakieś inne okoliczności albo dowody. No ewentualnie nie można
    wykluczyć stronniczości albo błędu policjantów. Tak więc nadal uważam, że
    w tej chwili nie ma innego wyjścia, jak złożyć zawiadomienie o
    przestępstwie i wykazać w nim te wszystkie dowody. Wyrok sądu cywilnego
    oczywiście dla sprawy karnej nie jest wiążący, ale stanowi niewątpliwie
    silną poszlakę, której istnienia nie można pominąć w chwili podejmowania
    decyzji o wszczęciu bądź odmowie wszczęcia postępowania przygotowawczego w
    tej sprawie. To nie jest twierdzenie jednej pani, tylko jednak wyrok
    sądowy. Dla tego też - nie przesądzając o wyniku sprawy, bo nie mam
    koniecznych informacji - uważam, że najrozsądniejszym rozwiązaniem jest
    przeprowadzenie postepownaia przygotowawczego, które powinno odpowiedzieć
    na pytanie o winę. W wypadku trafienia sprawy do sądu pozostaje liczyć na
    to, że sąd z urzędu anuluje ten mandat po udowodnieniu winy drugiej
    strony.