  • 1. Data: 2009-03-08 21:20:15
    Temat: Jak obliczyc należne odsetki?
    Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Ktos jest winien mi powiedzmy 1000zł od dnia 01.01.2009.
    W dniu 01.02.2009 wplaca mi 400zł.
    Jak to teraz rozliczyc? Obliczyc kwote odsetek na dzien 01.02.2009 i z tych
    400zł najpierw odliczyc odsetki, a dopiero reszte zdjąć z "dlugu" i od dnia
    02.02.2009 naliczac odsetki od pozostalej kwoty?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-03-08 21:22:58
    Temat: Re: Jak obliczyc należne odsetki?
    Od: Art <s...@w...pl>

> [...]
    > 400zł najpierw odliczyc odsetki, a dopiero reszte zdjąć z "dlugu" i od dnia
    > 02.02.2009 naliczac odsetki od pozostalej kwoty?

    ściągnij sobie programik "kalkulator odsetkowy"
    http://www.mirkasp.republika.pl/

  • 3. Data: 2009-03-08 21:34:27
    Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>

    > ściągnij sobie programik "kalkulator odsetkowy"
    > http://www.mirkasp.republika.pl/

    Pobralem, dziekuje za link, ale doszly jeszcze dwa pytania.
    Gdzie znajde aktualne dane dot wysokosci odsetek ustawowych - link z
    programu nie dziala, a ostatnie wysokosci odsetek odnosza sie do 2003 roku.

    Druga sprawa, gosc ma wzgledem mnie dlug, splaca go sobie w ratach i w
    miedzy czasie dochodzi nastepne zobowiazanie - mam to traktowac jako
    oddzielne zadluzenie,czy zsumowac do tego czasu zadluzenia i odsetki i
    naliczec odsetki od calosci (dlug z poprzednimi odsekami)?

  • 4. Data: 2009-03-08 21:36:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Art" <s...@w...pl> napisał w wiadomości
    > ściągnij sobie programik "kalkulator odsetkowy"
    > http://www.mirkasp.republika.pl/

    Sam tego za niego nie policzy, choć się przydaje.

    A do pytającego: Obliczasz (przykładowo tym programikiem, ale jest w sieci
    sporo stron i są o tyle bezpieczniejsze, że mają aktualne dane) odsetki od
    całego 1.000 zł na dzień wpłaty kwoty 400 zł. Te odsetki odliczasz od 400
    zł, bo w pierwszej kolejności wpłaconą kwotę zalicza się na odsetki.
    Pozostała kwota stanowi spłatę długu. Przy następnej spłacie odsetki
    liczysz od ostatniej wpłaty (poprzednie zostały zapłacone).

    Dla danych podanych przez Ciebie w przykładzie będzie to wyglądało
    następująco: (użyłem akurat kalkulatora ze strony
    http://www.bankier.pl/firma/podatki/narzedzia/kal_po
    datkowy/ , bo pierwszy
    został wyrzucony w Google)

    W dniu 1 lutego odsetki ustawowe (przełącz na te odsetki, bo domyślnie są
    tam odsetki od zaległości podatkowych!) od długu 1.000 zł wymagalnego na 1
    stycznia 2009 roku wyniosą 11,04 zł. Tak więc z 400,00 zł odliczasz 11,04
    zł i wychodzi, że na spłatę długu dłużnik wpłacił 388,96 zł. A zatem
    pozostaje mu do spłaty 611,04 zł z odsetkami liczonymi od 1 lutego 2009
    roku. Na dzień 8 marca 2009 roku (dziś) wyniesie to łącznie 618,66 zł (w
    ty, odsetki 7,62 zł). W wypadku kolejnej spłaty częściowej schemat obliczeń
    powtarzasz.

  • 5. Data: 2009-03-08 21:40:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Baczek pisze:

> [...]
    > oddzielne zadluzenie,czy zsumowac do tego czasu zadluzenia i odsetki i
    > naliczec odsetki od calosci (dlug z poprzednimi odsekami)?

    Dodam kilka informacji od siebie:

    Jeśli ktoś Ci jest winien 1000zł, termin już minął i spłaca Ci po 100zł
    miesięcznie, to możesz:

    1/ każdą ratę 100zł liczyć jako spłatę należności głównej i doliczać
    odsetki za okresy, jakie minęły od terminu płatności
    2/ Założyć, że 100zł to jest (na przykład) 96,45 należności głównej i
    3,55zł odsetek od tej kwoty (są do tego wzory/programy do obliczania)
    3/ Jak dojdzie nowe zobowiązanie, to dojdzie. Najpierw niech dłużnik
    spłaca najstarsze zaległości.
    4/ Pamiętaj, że dopóki kogoś nie pozwiesz, nie możesz naliczać odsetek
    od odsetek.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-03-08 21:45:43
    Od: Art <s...@w...pl>

    Baczek pisze:

> [...]
    > oddzielne zadluzenie,czy zsumowac do tego czasu zadluzenia i odsetki i
    > naliczec odsetki od calosci (dlug z poprzednimi odsekami)?

    zobacz jeszcze tutaj:
    http://www.bankier.pl/fo/podatki/narzedzia/kal_podat
    kowy/

  • 7. Data: 2009-03-08 22:00:14
    Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>

    [...]
    > 4/ Pamiętaj, że dopóki kogoś nie pozwiesz, nie możesz naliczać odsetek od
    > odsetek.

    Nie wiem jak mam to rozumiec.
    Gosc na dzien 01.01.2008 wisi mi 1000zł. W styczniu 2009 oddalem sprawe do
    sadu, zalozmy ze wygram (nie dostalem jeszcze zadnego info z sadu). Czy w
    przypadku wygranej powinienem jakos inaczej naliczac odsetki?

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2009-03-08 23:00:10
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Baczek pisze:
> [...]
    > sadu, zalozmy ze wygram (nie dostalem jeszcze zadnego info z sadu). Czy w
    > przypadku wygranej powinienem jakos inaczej naliczac odsetki?

    Nie, skoro oddałeś sprawę do sądu i żądasz należności głównej i
    odsetek, to OK.

    Niemniej jednak przy pozywaniu kogoś możesz policzyć odsetki na dzień
    złożenia pozwu, a następnie zażądać odsetek do całej sumy (należność
    główna+odsetki), więc również odsetek od obliczonych na dzień pozwu odsetek.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2009-03-09 08:09:19
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > złożenia pozwu, a następnie zażądać odsetek do całej sumy (należność
    > główna+odsetki), więc również odsetek od obliczonych na dzień pozwu

    Co, w dzisiejszych czasach, takiej kwocie i terminie, ma znaczenie
    symboliczne raczej.

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 10. Data: 2009-03-09 09:22:50
    Temat: Re: Jak obliczyc nale odsetki?